- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Rabu, 24 September 2008

AsRuL AiRul : Anak Ayam

Kembar : Anak Ayam

Dulu masa aku dengan adik aku kecik-kecik macam2 benda kita orang buat.. ala macam cite upin dan ipin la..huhu.. nakal sangat.. kene bantai, marah,pukul banyak kali pon still buat benda tu.. degil ya ampun..ahaks.. biasa lah budak2 kan.. aku teringat satu cerita la.. masa ni nak raya.. bapak aku nak sembelih ayam belakang rumah.. huhuh..aku dengan muka kesian cakap kesian ayam tu abah.. nanti dia mati.. bapak aku cakap… kalau mati kita tak boleh makan.. hahahaha... ok lah potong la... aku dengan adik aku sambil palingkan muka.. sekali tengok darah dh terpancut..hahahahha.. menangis aku dibuatnya... ala biasalah kecik2 kan...hahahahha... pas jew potong rendam dalam air panas pastu cabut bulu ayam.. memang best time tu taw..hahahah... bapak aku, aku dengan adeq lunyaikan ayam.. mak n akak aku lak.. masak kat dapur... masa tu umo aku sebelum tadik and kakak aku baru darjah 2... aku ingat sumenya sebab aku tak akan lupa saat2 manis masa kecik..

Selang beberapa minggu, aku terfikir dengan adik aku nak sembelih ayam.. nak tiru macam bapak aku buat..hahaha... kebetulan aku duduk kat kawasan estet so ayam dengan anak2 ayam berkeliaran..banyak ooo... huhuhuh.. kita berdua kejar lah anak ayam.. sekali dapat..ahhaha... pastu nk potong macam mana..ingt bapak aku potong pakai pisau.. aku pon amek pisau..tapi aku sembelih guna pisau ”jilit” (pisau yang orng cukur janggut) bapak aku..hahahah... masa tu tak fikir apa pon.. pastu ikot lah apa bapak aku baca... dia baca bismillah... aku dengan adek aku ikot jew..hahahaha... banyak gak anak ayam kita orang sembelih.. dalam 4 ekor..huhuh... pastu ada sorang nenek kita orang panggil dia embah senah (arwah..al-fatihah).. dia cakapt itu ayam aku... hahahah... lah (panggilan nama mak aku..surilah – lah) ko tengok anak2 kau nie..hahahaha.... dengan tangan berdarah...terkejut.. abis aku dengan adek aku kene marah..hahahha... takot pon ada... tiba2 mak aku keluar dia ketawa.. n arwah embah senah pon ketawa...hahahha.. aku ingt nak marah lah tapi kene ejek lah dengan deorang...kurang asam..huhuh..

Lah, kenapa p sembelih anak ayam tu... dia kan masih kecik.. meh sini mak masak.. pastu makan nak tak.. (aku tak tahu masa tu mak aku sindir kami.. huhuhu..hampeh) .. nak2.. dengan konfiden aku jawap jew..huhu.. mana leh makan la.. kang hancur... aku masa tu cakap Cuma nak tiru gaya abah sembelih ayam jew..huhuhu... abah sembelih ayam besar sebab dia besar.. so aku engan adek aku sembelih ayam kecik sebab kita orang amsih kecik lagi.. hahahhaha... bapak aku taw hal tu dia pon ketawa... dalam hati, nasib baik arwah embah senah tak marah aku dengan adek aku... arwah baik sngt taw... arwah embah senah ni dia macam nenek aku.. dia yang jaga aku kalau mak bapak aku p keje.. dia jiran aku la... al-fatihah tok dia k.. terima kasih..

2 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky