- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Jumaat, 20 Februari 2009

Buku Harian Asrul 3

Kesedihan Amir

Aku sedih sangat melihat Amir dalam keadaan tidak bermaya ketika dalam perjalanan pulang. Air matanya berderai laju tanpa henti walaupun suara teriakannya sudah tidak kedengaran. Aku mengenggam tangan Amir dengan sekuat-kuatnya. Hendak sahaja aku menangis ketika itu. Tapi apakan daya kalau aku menangis akan menambahkan beban dan kesedihan di hati Amir. Aku tak sampai hati.

˝Amir, awak janganlah macam ni. Ingatkan Tuhan banyak-banyak. Insyallah semuanya tak ada apa-apa” Cikgu Amran cuba menenangkan Amir.

Tiba-tiba Adam bersuara sambil memalingkan muka Amir ke arahnya. ˝Amir, Amir dengar sini, kalau kau menangis air mata darah sekali pun benda dah jadi takkan kembali kepada yang asal. Dengar sini, kita semua akan mati juga satu hari nanti tapi kita tak tahu bila dan bagaimana. Wallahhuallam. Aku percaya walaupun ditakdirkan diantara kita yang pergi dulu, ada orang yang akan menyayangi kita seperti kita semua. Aku sayang kau orang semua seperti adik beradik aku sendiri. Kita kena yakin itu” Adam lantang dalam memberikan teguran sehingga aku terkejut. Adam yang selama ini aku kenali adalah seorang yang suka bergurau senda tiba-tiba berubah. Tapi apa yang dikatakan olehnya ada betulnya juga. Kata-katanya sedikit sebanyak memberikan impak kepada Amir.

˝ Hurmm....” Aku mengeluh seketika.
˝ Betul apa yang dicakapkan oleh Adam tu, walau apapun yang terjadi kau ada kami semua, kami sayang kau. Ingat tu” sambung aku.

˝ Cikgu pun ada juga. Walaupun cikgu banyak denda kamu tapi cikgu buat semua itu sebab cikgu sayang pada kamu semua. Kamu boleh anggap cikgu seperti abang kamu sendiri.” Tersentap aku dengan kata-kata Cikgu Amran. Tetapi memang aku sudah tahu Cikgu Amran ini sebenarnya baik, cuma garang sikit. Itu pun kami selalu buat hal di sekolah.

Sukar bagi amir untuk menerima berita yang menimpa kedua orang tuanya. Aku sedar, walau kata-kata setajam pisau sekali pun, tiada guna. Manusia yang dalam kesedihan di tahap maksimum memang sukar untuk diubati dalam masa yang begitu singkat. Aku faham dan sedar bagaimana perasaan amir. Aku, Adam, Adanan dan cikgu Amran telah memberikan dorongan dan kata-kata semangat, dan semua itu adalah satu langkah terbaik untuk Amir buat masa ini. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Setelah puas Amir puas menangis, tiba-tiba tangisannya terhenti. Amir menyandarkan badanya dan meletakkan kepalanya pada dinding cermin kereta. Matanya tajam melihat ke luar pintu cermin. Amir seolah-olah membatukan diri. Diam tanpa bersuara. Kata-kata yang dilimpahkan untuk menaikan semangat amir, hanya lalu seperti bayu. Pipinya yang belum kering dibiarkan basah.

”Amir, Amir” Adanan memanggil nama Amir setelah melihat raut wajah syahdu Amir.

”Nan...” Adam memanggil nama Adanan.
”Apa?” Adanan membalas.

Adam memangkat jari telunjuk kanan ke mulut seolah-olah memberikan syarat kepada adanan supaya membiarkan Amir bersendirian tanpa menganggunya. Setelah faham maksud adam, adanan menganggukkan kepalanya. Dan membiarkan amir dalam keadaan sedemikian. Lumrah manusia. Perlukan masa untuk terima sesuatu kenyataan yang pahit.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky