- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Sabtu, 14 Februari 2009

Buku Harian Asrul 1

Pengumuman Pengetua

Sepuluh minit sebelum loceng sekolah berbunyi, aku bergegas ke kantin sekolah. Aku belum bersarapan lagi. Maklumlah sejak aku dari kecil lagi kalau aku tidak bersarapan pagi aku akan sakit perut dan tidak selesa untuk belajar. Aku membeli tiga ketul kuih karipap dan segelas teh panas untuk alas perut. Aku ternampak Cikgu Amran iaitu cikgu disiplin Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Lapang. Dia seorang yang tegas dan garang, takut juga aku melihat kebengisannya. Nampak sahaja dia menuju ke dalam kantin terus aku bangun dan berlari menuju masuk ke dalam kelas. Kebetulan di dalam kelas cikgu Yasmin belum masuk lagi. Nasib aku kali ini memang selamat kalau tidak habislah aku kena denda. Aku pernah kena denda dengan Cikgu Amran kerana lewat masuk ke dalam kelas. Tapi masa itu lonceng belum berbunyi lagi. Sudah menjadi adat sekolah, pelajar-pelajar dikehendaki berada di dalam kelas 5 minit sebelum mula sesi pengajaran dan pembelajaran.

Kau ke mana tadi, kenapa lewat masuk? Ni mesti kau pergi makan dulu kan? Kau ni tak abis-abis.” Amir rakan sekelas aku yang duduk disebelah aku dan juga kawan baik aku dari sekolah rendah lagi berleter kepada aku. Dia memang masak dengan perangai aku. Aku selalu berkongsi masalah dengan dia. Keluarga dia dah anggap aku seperti anggota keluarganya sendiri.

Biasalah kau macam tak tau je, dia mana boleh tak makan, nanti sakit perut. Aku tak nak jadi macam minggu lepas” Adam menyampuk. Pernah sekali pada minggu lepas aku tidak sarapan pagi, aku sakit perut yang teramat sangat dan menganggu proses pembelajaran. Aku dibawa ke pusat rawatan dan ditemani oleh Amir, Adam dan Adanan. Mereka bertiga adalah rakan karib aku.

Adanan tiba-tiba bersuara “Asrul, kenapa kau pergi tak ajak aku. Aku pun belum sarapan lagi”.

Maaflah Nan, aku tak sempat nak bagi tahu kau, sebab aku datang terus pergi ke kantin” aku menjawab sambil meletakkan beg sandang ke dalam perut meja.

Kau tak makan pun tak apa Nan, ni kawan kita sorang ni mana leh tak makan. makin melarat nanti
.” Sampuk Amir. Kami berempat ketawa pada pagi itu sambil diperhatikan rakan sekelas yang lain dan tiba-tiba Cikgu Yasmin masuk untuk memulakan pembelajaran dan kami belajar seperti biasa.


Sedang asyik kami belajar, tiba-tiba pengetua masuk ke dalam kelas. Mungkin ada sesuatu yang ingin disampaikan. Raut wajah yang memberikan seribu tanda tanya membuatkan dahi aku mula berkerut. Hati aku berdebar-debar. Kenapa pengetua datang ke dalam kelas aku? Inilah pertanyaan yang berlegar-legar di dalam kepala. Bukan aku sahaja yang berkerut malah, rakan-rakan yang lain turut merasakan benda yang sama.

Asslamaualaikum semua” Pengetua mula bersuara dengan nada yang agak serius. Pengetua memang serius orangnya tapi aku rasa lain macam kerana wajahnya agak tegang macam ada sesuatu yang ingin disampaikan.

Walaikumusalam pengetua” jawab kami satu kelas. Pengetua pun sambung tutur katanya.

Saya ada sesuatu yang ingin saya sampaikan kepada anda semua dan saya harap anda semua bersabar menerima berita ini". Keadaan pengetua membuatkan aku dan rakan-rakan dalam keadaan gelisah. Munginkan sesuatu perkara buruk yang akan berlaku. Pelbagai persoalan yang bermain difikiran kami. Sukar untuk diungkapkan dengan lafaz kata yang satun.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky