- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Ahad, 30 Mac 2008

PERCINTAAN VS PERSAHABATAN

kalau nak diceritakan tentang kawan aku yg aku maksud kan di bawah ni..mmg panjang citenya.. tapi kalau aku cite lebih2 aku takut aku salah cite..kalau salah sorryy yyee.. ermm.. dia ni seorang yang pendiam dan kadang2 suka menyendiri..pelik gak aku rasa..ermm..tapi xpelah mybe tu cara dia..apa nk dikata..ahaks.. sebagai seorang kawan dan sahabat aku nk yg terbaik tok org2 yg aku sayang.. tapi pernah satu ketika saat aku melihat air matanya mengalir, tersentuh hati aku dan terharu.. hendak menangis terpaksa aku tahan dan tunjukkan yang aku ni kuat.. kalau aku turut menangis, lagi sedih dia plak..'berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul'..

aku teringat lagi sajak yang aku gubah sebelum ni..aku copy semula lah ye..

pengertian sahabat......

sahabat sejati bukan untuk disakiti,
sahabat sejati bukan diminta ntuk dimengerti,
sahabat sejati bukan untuk dijual beli,
sahabat sejati bukan untuk ditinggal dan pergi,
sahabat sejati bukan hanya saat bersuka ria,
sahabat sejati bukan pula untuk dilaga...

hakikatnya,

sahabat sejati adalah untuk dikongsi bersama,
sahabat sejatu adalah untuk kita berduka dan suka
sahabat sejati adalah untuk bawa sampai ke mati,
sahabat sejati biar jauh beribu batu,
sahabat sejati biar tidak pernah jumpa sekalipun,
sahabat sejati tempat kita bermanja...

kesimpulannya,

tiada ungkapan seindah sahabat sejati,
namun mengapa apa manusia yang
tidak menghargai ungkapan ini,
adakah ia normal atau sebaliknya?
aku mencari sahabat sejati yang abadi...
sudahkah aku temui?

.........................................................................

penilaian aku dalam bersahabat amat mendalam.. entahlah..kenapa bila kita bersungguh bersahabat ada pula yang memaling dan mecari kesilapan..
sudah lumrah kawan.. sabar k..kita serupa jew..terpaksa tahan dengan segala-galanya.. sahabat berkongsi suka duka, sahabat juga adalah teman terbaik kita. bukan sebab sahabat kita suka dan bila derita kita berjauhan.. tiada kata dapat disusun, mana subjek,predikat dan susunan sintaksisnya.. dapat mengungkapkan semuanya.. sahabat mebuatkan aku gembira dan sahabat membuatkan aku duka dan merana..

bukan cari sahabat untuk berkongsi segalanya tetapi mencari sahabat untuk dimengerti..begitulah aku mengibaratkan KAU..sape yang baca ni taw2 lah,itu adalah dirinya.. setiap percintaan ada susah senangnya..mcm persahabatan.. tapi dalam bercinta mula2 semua kata sayang, semua perfect dimata..tapi kenapa semua itu hilang, kenapa warna cinta itu semakin pudak dek kala disirami air.. corak cantingan pada batik, menampakakan urat2 benang yang putus. cantingan batik lembut semakin bercelaru lukisannya.. pelik jika sesuatu itu berlaku..

itu lah percintaan dan persahabatan.. kemana bila cinta hilang, kemana arah kita... mestilah kepada sahabat..kemana bila kita dalam gelora cinta..sahabat juga akan dilupakan.. dalam persahabatan beringat2 lah ye... sahabat adalah segalanya... adakah cinta seperti sahabat.. kekal untuk selamanya.. adakah istilah CINTA SEJATI dalam dunia??? tetapi aku pernah dengar SAHABAT SEJATI..

renung-renungkanlah dan selamat beramal..ahaks

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky