- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Isnin, 9 Februari 2009

Intan Suraya 14

Kepala aku masih lagi memikirkan tentang Adibah. Perangainya sedikit aneh sejak semalam lagi. Dia bukan jenis yang macam ini, walaupun aku kurang mengerti sikap perempuan yang cepat berubah angin. Tetapi aku telah berkawan denganya hamper 5 tahun dan sebelum ini dia tidak berkelakuan seperti ini. Aku hanya membaringkan badan aku di atas sofa empuk, sebaik sahaja tiba di rumah. Menungan aku diperhatikan oleh Nenek yang sedang sibuk mengemas rumah. Padangan nenek tidak aku dapat tangkap kerana aku asyik berangan tinggi di awak. Pelbagai persoalan yang bermain difikiran aku.

Assalamualaikum” tiba-tiba terdengar suara dimuka pintu.

Waalaikumusalam” jawab nenek dan aku serentak.

oo..Aimin rupanya, nenek ingat siapa tadi.” Nenek menegur aimin yang baru sahaja pulang dari kuliahnya di salah sebuah universiti yang berhampiran. Aimin melangkah masuk setelah kasut ditanggalkan. Lalu bersalaman dengan nenek. Aku hanya memadang dari jauh dan masih lagi berfikir.

Man, lepas ni kau ada kelas lagi tak?” Tanya Aimin.

Dah habis, kenapa?” aku membalas

Bagus, kau temankan aku pergi Jusco Tebrau boleh?” pinta aimin.

Ok. Lagipun aku tak ada apa nak dibuat

Kamu berdua ni tak nak temankan nenek dirumah ke? Nenek sorang-sorang je kat rumah ni” sampuk nenek.

Min dan Man pergi sekejap je nenek. Ada benda nak min beli. Atau nenek nak ikut sekali pergi Jusco ke?” jelas Aimin.

Betul tu nenek. Alang-alang dah sampai Jusco kita tengok wayang sekali. Dah lama kita bertiga tidak keluar bersama-sama.” Balas aku.

Tengok wayang. Dah lama nenek tak tengok wayang. Tapi malulah. Nenek dah tua untuk tengok wayang. Nanti orang ingat, nenek ni apa pula.” Jelas nenek

Apa yang orang akan fakir nenek. Nenek ni ada-ada je. Nenek nak ikut atau duduk sorang-sorang dirumah” Aimin membalas dengan sedikit senyuman terukir dibibirnya. Nenek seolah-olah ragu dan kerut didahinya jelas telah mneunjukan.

Dah tak payah, fikir-fikir. Man dan Min dan mandi dan siap-siap. Lepas tu kita pergi” tegas Aimin.

Baiklah nenek ikut sekali. Tapi selepas kamu berdua mandi, kamu bersiap dan turun bawah. Kita makan dulu sebelum pergi. Nenek masak makanan kegemaran kamu berdua. Untuk Aiman, nenek masakan ayam masak kurma dan untuk Aimin pulan nenek masak ikan keli masak asam pedas

Betul ke nek? Wah bestnya. Terima kasih nenek. Min sayang nenek sangat” Aimin dengan gaya manjanya mencium pipi nenek.

Nenek pun sayang sangat kat Aimin dan Aiman. Nenek Cuma ada kamu berdua saja. Cucu nenek yang paling berharga” nenek sedikit sebak. Namun aku dan Aimin cuba mengelakkan daripada nenek bersedih dan kami berpelukan dan terukir senyuma.

Dah-dah pergi mandi. Masing-masing bau belacan” tawa nenek

Yes boss". Jawab aku dan Aimin tersenyum sambil menaiki tangga.

Kelihatan nenek tersenyum riang sambil mengesat air matanya yang keluar.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky