- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Jumaat, 13 Februari 2009

Kisah Benar Kawan dari Friendster.com 2

DIARI DUKA SARAH

Salam sejahtera. Sekali lagi seorang insan yang aku kenali di laman friendster.com ingin berkongsi ceritanya dan aku berminat membuat cerita tersebut dalam bentuk cerpen. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa hal atau latar cerita aku ubah tetapi masih mengekalkan keaslian ceritanya. Bukan niat untuk mengaibkan seseorang atau memburukan seseorang. Saya dan dia hanya ingin berkongsi cerita ini untuk dijadikan pedoman kepada kita semua. insyaAllah dengan izin Allah.

Ini adalah cerita dari teman bernama Lya yang aku kenali di friendster.com. Cerita ini adalah cerita daripada temanya dan aku akan adaptasikan cerita ini dalam bentuk cerpen. Diharapkan para pembaca terhibur membacanya dan mendapatkan pengajaran daripada cerita ini. Cerpen ini aku beri nama DIARI DUKA SARAH


-----------------------------------------------------------------------------------

Kisah ini merupakan derita seorang anak gadis yang berusia belasan tahun. Kehidupan Sarah (bukan nama sebenarnya) menerima tekanan demi tekanan dalam hidupnya. Seorang gadis kecil yang berusia awal belasan tahun sepatutnya bergembira bermain dan tawa dengan rakan-rakan sebaya. Namun, berbeza dengan kehidupan sebenar yang harus dilalui oleh Sarah. Dia terpaksa menerima keputusan perceraian kedua ibu bapanya ketika berusia dua belas tahun. Semenjak itu, Sarah dijaga dan dirawat oleh neneknya di kampung.. Sarah dijaga dan dirawat sehingga Sarah membesar sebagai seorang gadis yang baik, bersopan santun dan berbudi perkerti. Sikapnya yang baik hati dan ramah membuatkan ramai yang senang dan menyanyangi Sarah.

Bukan itu sahaja, Sarah adalah pelajar yang aktif dan bijak dalam pelajaran. Sikap lemah lembut dan ilmu agama yang ada dalam diri neneknya diperturunkan kepada Sarah. Sarah amat menyayangi neneknya lebih daripada ayah dan ibunya. Kasih sayang ini membuatkan Sarah berniat untuk tidak menyambungkan pelajarannya di Asrama Penuh kerana tidak mahu meninggalkan neneknya seorang diri.

Sekali lagi konflik dan penderitaan berlaku dalam hidup Sarah apabila ibunya berniat untuk berkahwin lain. Semejak dari itu, sikap Sarah mula berubah. Setiap kali cuti sekolah, Sarah akan tinggal bersama bapa kandungnya. Ini adalah kali pertama Sarah berjumpa dengan keluarga sebelah bapanya iaitu Mak Long, Pak Long dan sepupu sebelah bapanya. Sikap ramah dan periang sekali lagi membuatkan Sarah disayangi oleh ahli keluarga tersebut. Tidak terlepas juga kepada sepupunya yang bernama Kamal (bukan nama sebenar). Kamal seorang remaja lelaki yang berusia awal 20-an dan merupakan penuntut di sebuah universiti terkemuka di Malaysia. Hubungan Kamal dengan Sarah semakin rapat kerana Kamal sering mendengar cerita daripada Sarah dan memberikan nasihat kepada Sarah. Jika Sarah datang ke rumah Mak Long dan Pak Longnya mesti ada Kamal. Kalau tidak, Sarah akan rasa sunyi. Sarah tidak rapat dengan sepupunya yang lain. Mak Long dan Pak Longnya memiliki anak lelaki kesemuanya dan Sarah telah dianggap sebagai anaknya sendiri.

Niat Sarah ingin memperkenalkan Kamal kepada rakan baiknya iaitu Alia. Daripada pertemuan pertama akhirnya, Alia menjadi teman wanita Kamal. Walaupun Alia adalah rakan baik Sarah dan Sarah memperkenalkannya. Namun, timbul rasa cemburu.
“Adakah rasa cemburu ini wajar untuk itu atau sebaliknya” pelbagai andaian bermain di pemikiran Sarah. Dia tidak pasti dengan perasaannya. Dia menganggap Kamal sebagai abang atau sebaliknya. Timbul konflik baru yang bermain dalam pemikirannya. Tanpa rasa resah dan gundah, Sarah membiarkan perasaannya berlalu pergi. Tetapi, setiap kali melihat kemesraan Kamal dengan Alia, Sarah seolah-olah rasa ditikam dek sembilu. Pedih dan peritnya rasanya.

“Tidak mungkin aku mempunyai perasaan terhadap orang yang aku anggap sebagai abang. Ini bukan cinta” Sarah sekali lagi menafikan perasaannya. Lalu dibiarkan sahaja.

Sekali lagi dilemma berlaku kepada remaja yang bernama Sarah. Ketika itu Sarah berusia empat belas tahun. Tidak semena-mena perut Sarah merasa sakit. Adakah itu senggugut. Aku tidak pasti, tetapi itulah yang diberitahu oleh Lya (pengirim).

“Sakit lagi ke perut tu?” ujar Kamal.
“Sakit sangat” jawab Sarah
“Nah, ambil ubat dan minum air putih ini” Kamal menghulurkan ubat dan air putih yang baru sahaja diambil di dapur. Tidak tahan dia melihat muka Sarah menahan kesakitan.
Sebaik sahaja Minum dan Sarah terlena di sofa empuk di ruang tamu. Tika dilena mimpi, Kamal melihat raut wajah Sarah penuh dengan rasa syahdu dan hening. Dia merasakan sesuatu perasaan yang lain tetapi perkara itu didiamkan sendirian tanpa siapa yang tahu.

Tetapi niat dihatinya semakin kuat menyatakan bahawa dia mempunyai perasaan yang lain dari biasa. Saat Kamal menatap wajah sayu dan ayu Sarah, hatinya mula berdegup kencang. Seolah-olah ada sesuatu suara yang membisikkan di telinganya. Entah suara siapakah itu? Maklumlah saat itu hanya mereka berdua sahaja berada di rumah. Sedangkan insan bergelar imam tika berada situasinya sukar untuk mengenal dosa dan pahala. Imanya gugur tanpa menuntut di medan perang. Kamal seorang jejaka yang kuat bertakwa akhirnya menurut kata-kata nafsunya sendiri. Menurut kata hati, buruk padanya. Itulah kata yang boleh diungkapkan.

Tanpa disedari, jari-jemarinya mula bergerak dengan irama yang gema-gemalai di awang-awangan. Matanya mula terbeliak dan telahan air liur mula dirasakan. Mustahil seekor kucing akan menolak ikan yang masih segar di depan mata. Tangannya mula beralih arah, dari satu ruang udara ke satu permukaan yang sepatutnya tidak dilandaskan. Tangannya mula meraba ke seluruh tubuh Sarah. Digomolnya satu persatu tanpa ada rasa serba-salah. Sarah yang lena tidur, tiba-tiba tersedar dan merasakan ada sesuatu objek yang menyentuh tubuhnya. Dirasakan semakin hangat, apabila membuka matanya, dia terus menjerit. Setelah diteliti wajah yang berada disisinya iaitu Kamal sendiri dia mula terdiam.

“Abang, apa abang buat ni?” sapa Sarah sambil menjauhkan jaraknya.

“Maafkan abang, abang cuma nak selimutkan Sarah” dalih Kamal. Sarah melihat ke kiri dan ke kanan, tiada selimut pun yang menyelubungi tubuhnya. Sarah mula mencurigai sesuatu.

“Mana ada selimut. Abang sebenarnya nak… nak…?” Belum sempat Sarah berkata-kata, suaranya diputuskan oleh Kamal.

“Sarah, sebenarnya abang sayangkan Sarah. Abang sayang Sarah sangat-sangat.” Kamal cuba memujuk Sarah sambil memegang kedua-dua telapak tanganya. Lalu dikucupnya dahi gadis berusia lima belas tahun itu. Akhirnya, Sarah tidak marah dengan Kamal kerana Sarah percaya bahawa Kamal amat menyayanginya.

“Abang janji akan menjaga Sarah sampai bila-bila dan tidak akan mengulangi perkara itu lagi. Abang janji.” Kamal memberikan seribu janji kepada Sarah. Sarah hanya tersenyum dan dahi Sarah sekali lagi dikucup olehnya.

Itu adalah peristiwa pertama yang berlaku di antara Sarah dan Kamal. Namun peristiwa itu tidak terhenti disitu, Kamal mengulangi perkara yang sama sehingga mahkota kesucian Sarah berjaya diragut oleh lelaki yang dia anggap seperti abangnya sendiri, lelaki yang amat menyayanginya. Hubungan yang tidak sepatutnya diteruskan berlaku berulang kali sehingga menjadi satu kebiasaan kerana Kamal berjaya memujuk Sarah dan berjanji akan menjaga Sarah untuk selamanya. Akhirnya setelah sekian kali berjimak, Sarah akur dengan pujuk rayu Kamal.

Konflik dalam kehidupan Sarah semakin berterusan apabila nenek kesayangannya meninggal dunia. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Saat itu, Kamal hadir dalam hidup Sarah dan memberikan semangat kepadanya. Setelah Sarah menghadapi peperiksaan PMR, perbuatan terkutuk itu dilakukan lagi oleh Kamal. Sarah merasa amat terhina dan berdosa. Pada suatu malam, Kamal datang dan Sarah telah bertanya pada Kamal.
“Abang, Sarah nak cakap sesuatu boleh?” Sarah berdiri di satu sudut ruang tamu meminta bercakap dua muka dengan Kamal. Ketika itu Kamal asyik melihat drama di televisyen.
“Ok” Kamal membangunkan tubuhnya yang dibaringakan di sofa, lalu melangkah menuju ke Sarah. Kamal mengekori Sarah ke ruang beranda di luar rumah.
Setelah tiba di beranda rumah, mereka mula berbincang mengenai satu perkara yang selama ini bermain di minda Sarah.
“Sayangkah abang kepada Sarah?” Tanya Sarah dengan nada yang serius.
“Abang sayang Sarah, kenapa ni?”
“Cintakah abang kepada Sarah?” Sarah terus dengan nada seriusnya.
“Maaf, abang hanya sayang Sarah tidak lebih dari seorang adik.”Jawapan Kamal yang amat mengecewakan Sarah.
Sarah menangis semahu-mahunya. Dia berlari menuju ke bilik. Hanya binatang yang akan melakukan perbuatan begitu. Jika benar Kamal menyayanginya sebagai adik,mengapa Kamal sanggup memperlakukan Sarah seperti itu? Jiwa dan batinnya mula meronta. Tanpa ada sesiapa di sisinya. Sarah mula sedar kesalahannya. Dosanya dengan Allah S.W.T.

*****************************************************************************

Menjelang tahun 2006, Sarah mula menjauhkan diri dengan keluarga Pak Longnya. Sikap Pak Long dan Mak Longnya juga tidak seperti dahulu. Tidak lagi menghiraukan keadaan Sarah. Malah, Sarah sering dimarahi dan dimalukan oleh keluarga Pak Longnya dihadapan orang ramai. Sarah sendiri tidak mengerti, mengapa sikap manusia boleh berubah dalam sekelip mata. Jiwanya kosong, dia kesepian. Dengan ketiadaan nenek disisinya, Kamal yang mula membencinya, dan ibunya yang asyik berkepit dengan suami barunya. Hidupnya seakan-akan punah. Tika itu usianya mencecah 17 tahun, sudah banyak dugaan datang. Dari satu masalah, dan datang satu masalah tanpa henti. Kemanakah jalan yang harus dipililh? Pernah satu ketika, Sarah cuba untuk membunuh diri kerana tertekan dengan hidupnya. Tetapi dia gagahkan diri juga untuk hidup dan masih berpegang kuat dengan nasihat neneknya. Tika inilah Sarah amat merindui neneknya.Tiada lagi air mata untuk menitis dari kelopak matanya. Air matanya kekeirngan dek terlalu bersedih dengan nasibnya.

Penderitaan Sarah tidak berakhir disitu. Diari Sarah yang tertinggal di rumah Mak Longnya disimpan oleh Kamal kerana takut dijumpai oleh ibunya (Mak Long Sarah). Walau bagaimanapun, ketika sedang berkemas di bilik Kamal. Diari yang dimiliki Sarah terjumpa di satu sudut bawah katil Kamal. Segala rahsia dan perlakuan sumbang antara Sarah dan Kamal diketahui oleh Mak Long. Kamal cuba berdrama dan menuduh bahawa Sarah yang mengodanya dan memintanya berjimak. Apabila mendengar mengakuan dari Kamal, Mak Long menghina dan mencaci Sarah dengan perkataan ‘perempuan sial’ dan ‘bajingan’. Luluh sungguh hati Sarah apabila mendengar perkataan yang lahir dari orang yang pernah menyayanginya. Hidupnya lagi punah apabila Kamal, lelaki yang berjanji akan menjaganya untuk selamanya menuduhnya dengan tuduhan yang amat menyakitkan. Sakit hati Sarah. Sesakitnya tusukkan pedang yang dihunus ke dalam perutnya. Nadinya mula memberikan amaran tentang kematian. Hidupnya tidak seperti dahulu, penuh dengan penderitaan dan penghinaan. Terlalu banyak perkara yang dilalui oleh gadis bernama Sarah.


**************************************************************************


Setakat itu sahaja cerita yang diceritakan kepada saya. Maaf jika ada kesilapan yang tidak disengajakan dalam cerita tersebut. Saya tidak mengetahui apakah yang berlaku seterusnya kepada Sarah (bukan nama sebenar) kerana cerita tentangnya hanya diceritakan seperti itu. Saya dan sahabat saya (yang meminta menceritakan kisah Sarah) mengharapkan semoga cerpen ini dapat memberikan pengajaran kepada kita semua, terutamanya kepada kaum wanita. “sayangi seseorang tanpa ada sangsi, rindukan seseorang tanpa ada batasan, tetapi jarakkan pergaulan depan mata, jangan diturut kata hati, kelak diri akan merasa akibatnya”
Marilah kita sama-sama mendokan semoga Sarah dapat menjalani kehidupan yang mendatang dengan tenang dan keadilan. Semoga Allah s.w.t. mengampunkan dosa-dosanya. Amin…

Hasil karya Md Hasrul B. Ja’afar

2 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky