- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Sabtu, 14 Februari 2009

Buku Harian Asrul 2

Berita yang Mengemparkan!!!

Saya mendapat panggilan telefon dari En. Bakri bin Asnan iaitu pak cik Amir” tiba-tiba Amir bangun tidak semena-mena. Dan dapat merasakan sesuatu perkara buruk yang berlaku. Kami semua memandang ke arah Amir setelah mata tertumpu lama ke arah pengetua.

˝Amir, cikgu harap awak dapat bersabar ya” tambah pengetua. Amir tiba-tiba menuju kepada pengetua untuk mendapatkan kepastian perkara yang sebenar dan apa yang berlaku sebenarnya dan kenapa namanya disebut. Begitu banyak persoalan yang berlegar dikepala Amir malah kami sebagai sahabatnya tidak terlepas memikirkan apakah yang sebenarya ingin disampaikan oleh pengetua. Pengetua terus menyambung pembicaraannya dengan nada yang berlainan dan sedih.

˝Kapal terbang yang di naiki oleh Dato Amri dan Datin Zinab, telah terhempas di Hong Kong”. Kami semua memang sedia maklum Amir berasal dari keluarga yang kaya. Dan ibu bapanya selalu pergi outstation untuk menguruskan perniagaannya. Sebaik sahaja menerima perkhabaran itu, tiba-tiba Amir terus berlari keluar dari bilik darjah sambil menangis. Jelas kelihatan apabila Amir mengesat air mata dengan tangannya. Aku, Adam dan Adanan terus bangun dan berlari keluar kelas untuk mendapatkan Amir. Amir berlari dan terus berlari seolah-olah orang hilang akal. Tetapi sampai sahaja dipintu pagar sekolah dia terduduk dia sudut tepi jalan dan menagis sekuat-kuat hatinya sehingga Pak Guard yang ada disitu terpingga-pingga dengan gelagat Amir.

Aku, Adam dan Adanan turut keluar dan mengekori Amir dari belakang. Aku, Adam dan Adanan menuju ke satu sudut tepi jalan tempat Amir bersandar dan menangis. Kami bertiga hanya mampu menenangkan hati Amir walaupun berita yang diterimanya itu pahit untuk ditelan. Namun dalam saat-saat seperti ini hanya itu sahaja yang mampu kami lakukan. Membiarkan Amir menangis sekuat-kuat hatinya.

˝Amir, insyallah mak dan bapak kau tak ada apa-apa. Kita kena yakin. Banyak-banyaklah berdoa Amir.” Aku cuba menenangkan Amir.

˝Betul tu Amir, kau jangan pikir yang bukan-bukan. Banyak-banyak berdoa dan berserah pada yang diatas.” Adanan menambah.

Pengetua mengekori kami dari belakang sambil ditemani oleh Cikgu Amran.

˝ Kamu bertiga pergi ambil beg kamu dan beg amir sekali. Setelah itu temani Amir untuk pulang ke rumah. Biar dia tenangkan fikiran dia” Kami berempat dibenarkan pulang oleh pengetua.

Pengetua meminta Aku, Adanan dan Adam supaya menenangkan Amir dan menaikkan semangatnya kembali. Kami dihantar oleh Cikgu Amran pulang ke rumah Amir. Raut wajah Amir memang amat menyedihkan. Aku tidak pernah melihat raut wajahnya seperti itu sebelum ini. Dia seolah-olah hilang semangat sebaik sahaja menerima berita yang menyedihkan itu. Aku, Adam dan Adanan hanya mampu menemani dan menaikkan semangatnya untuk saat ini. Sedih memang sedih, siapa yang tak sedih jika aku sendiri yang menerima berita itu. Mungkin aku lagi teruk dari itu. Siapa sangka gelak ketawa kami tadi pagi hanya untuk seketika. Memang betul kata orang malang memang tidak berbau.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky