- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Rabu, 4 Februari 2009

Teknologi Dalam Pendidikan

Teknologi Dalam Pendidikan

Ledakan teknologi pengkomputeran dan multimedia dalam dunia pendidikan sememangnya tidak dapat dinafikan dan telah menjadi sebahagian daripada faktor yang menyumbang ke arah kemajuan dan peningkatan prestasi dalam kalangan guru dan pelajar. Penggunaan teknologi pengkomputeran dalam bidang pendidikan dapat dibahagiakan kepada tiga bahagian iaitu sebagai alat pentadbiran, alat penyelidikan dan media pengajaran-pembelajaran (V. Pang. Y.K Yap Dan Y.M. Tam,1992).

Aspek teknologi dan penggunaan teknologi banyak menumpukan kepada peranan teknologi sebagai media pengajaran-pembelajaran. Aspek ini juga banyak memberi ruang kepada pelajar untuk belajar secara kendiri dan menyelesaikan masalah secara kolaboratif dan efektif. Pelajar dapat mengaplikasikan penggunaan teknologi komputer seperti power point, internet, online, website, dan sebagainya dalam membantu keberkesanan pembelajaran. Dengan adanya kemudahan ini, pelajar tidak lagi menumpukan pembelajaran kepada buku teks dan bahan yang diberikan oleh guru, sebaliknya pelajar boleh mencari bahan pembelajaran yang pelbagai dan dapat mengusai pengajaran guru secara maksima. Dengan adanya pengukuhan hasil daripada bahan yang diperolehi, pengetahuan pelajar dapat diperkukuhkan dan diperluaskan.

Kepentingan aspek lain dalam penggunaan teknologi dalam proses pembelajaran adalah menyediakan maklumat tanpa batasan melalui rangkaian Internet dan onlinedatabase, memperluaskan waktu dan ruang pembelajaran melalui aktiviti dan bahan yang sedia ada dalam internet, menyediakan sistem pembelajaran kendiri, menilai kepekaan dalam perbezaan cara pembelajaran dan menyediakan satu tingkat kemajuan dalam proses pembelajaran secara berterusan (Massy and Zemsky,1995).

Penggunaan teknologi seperti online dan internet serta website dapat memberikan pelajar satu penilaian terhadap pencapaiannya sendiri seperti website yang berkaitan dengan pendidikan contohnya http://www.tutor.com.my dan penggunaan cakera padat (CD) bagi sesetengah mata pelajaran contohnya sains, kimia, matematik dan biologi. Website dan Cakera padat ini dapat memberikan pelajar input yang lebih dan memberikan ruang waktu pelajar belajar. Ini bermakna, waktu pembelajaran pelajar dengan menggunakan teknologi tidak terhad di dalam kelas sahaja, tetapi diluar waktu proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui website pendidikan dan CD tersebut, pelajar boleh melakukan ujian ringkas bagi sesuatu topik dan keputusan hasil ujian tersebut dapat diperolehi dengan cepat. Secara tidak langsung, pelajar dapat menilai tahap pemahamannya. Jika pemahaman terhadap topik tersebut tidak memuaskan, pelajar boleh melakukan aktiviti pemulihan dan jika memuaskan, pelajar boleh melakukan aktiviti pengayaan. Jelas disini menunjukkan, penggunaan teknologi dapat memberikan ruang pembelajaran pelajar dengan meluas dan dapat dilakukan tanpa bimbingan guru tetapi dibimbing oleh sistem Komputer dan arahan daripada internet.

Dapat disimpulkan bahawa sistem pendidikan yang terbaik dapat diwujudkan dengan sokongan teknologi yang digunakan secara berkesan dan bermanfaat. Walaubagaimanapun, penggunaan teknologi amat mempengaruhi bagaimana cara pelajar melihat dan mengetahui makna apa itu belajar dan peranan daripada teknologi tersebut.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky