Teknologi Dalam Pendidikan
Teknologi Dalam Pendidikan
Ledakan teknologi pengkomputeran dan multimedia dalam dunia pendidikan sememangnya tidak dapat dinafikan dan telah menjadi sebahagian daripada faktor yang menyumbang ke arah kemajuan dan peningkatan prestasi dalam kalangan guru dan pelajar. Penggunaan teknologi pengkomputeran dalam bidang pendidikan dapat dibahagiakan kepada tiga bahagian iaitu sebagai alat pentadbiran, alat penyelidikan dan media pengajaran-pembelajaran (V. Pang. Y.K Yap Dan Y.M. Tam,1992).
Aspek teknologi dan penggunaan teknologi banyak menumpukan kepada peranan teknologi sebagai media pengajaran-pembelajaran. Aspek ini juga banyak memberi ruang kepada pelajar untuk belajar secara kendiri dan menyelesaikan masalah secara kolaboratif dan efektif. Pelajar dapat mengaplikasikan penggunaan teknologi komputer seperti power point, internet, online, website, dan sebagainya dalam membantu keberkesanan pembelajaran. Dengan adanya kemudahan ini, pelajar tidak lagi menumpukan pembelajaran kepada buku teks dan bahan yang diberikan oleh guru, sebaliknya pelajar boleh mencari bahan pembelajaran yang pelbagai dan dapat mengusai pengajaran guru secara maksima. Dengan adanya pengukuhan hasil daripada bahan yang diperolehi, pengetahuan pelajar dapat diperkukuhkan dan diperluaskan.
Kepentingan aspek lain dalam penggunaan teknologi dalam proses pembelajaran adalah menyediakan maklumat tanpa batasan melalui rangkaian Internet dan onlinedatabase, memperluaskan waktu dan ruang pembelajaran melalui aktiviti dan bahan yang sedia ada dalam internet, menyediakan sistem pembelajaran kendiri, menilai kepekaan dalam perbezaan cara pembelajaran dan menyediakan satu tingkat kemajuan dalam proses pembelajaran secara berterusan (Massy and Zemsky,1995).
Penggunaan teknologi seperti online dan internet serta website dapat memberikan pelajar satu penilaian terhadap pencapaiannya sendiri seperti website yang berkaitan dengan pendidikan contohnya http://www.tutor.com.my dan penggunaan cakera padat (CD) bagi sesetengah mata pelajaran contohnya sains, kimia, matematik dan biologi. Website dan Cakera padat ini dapat memberikan pelajar input yang lebih dan memberikan ruang waktu pelajar belajar. Ini bermakna, waktu pembelajaran pelajar dengan menggunakan teknologi tidak terhad di dalam kelas sahaja, tetapi diluar waktu proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui website pendidikan dan CD tersebut, pelajar boleh melakukan ujian ringkas bagi sesuatu topik dan keputusan hasil ujian tersebut dapat diperolehi dengan cepat. Secara tidak langsung, pelajar dapat menilai tahap pemahamannya. Jika pemahaman terhadap topik tersebut tidak memuaskan, pelajar boleh melakukan aktiviti pemulihan dan jika memuaskan, pelajar boleh melakukan aktiviti pengayaan. Jelas disini menunjukkan, penggunaan teknologi dapat memberikan ruang pembelajaran pelajar dengan meluas dan dapat dilakukan tanpa bimbingan guru tetapi dibimbing oleh sistem Komputer dan arahan daripada internet.
Dapat disimpulkan bahawa sistem pendidikan yang terbaik dapat diwujudkan dengan sokongan teknologi yang digunakan secara berkesan dan bermanfaat. Walaubagaimanapun, penggunaan teknologi amat mempengaruhi bagaimana cara pelajar melihat dan mengetahui makna apa itu belajar dan peranan daripada teknologi tersebut.
Ledakan teknologi pengkomputeran dan multimedia dalam dunia pendidikan sememangnya tidak dapat dinafikan dan telah menjadi sebahagian daripada faktor yang menyumbang ke arah kemajuan dan peningkatan prestasi dalam kalangan guru dan pelajar. Penggunaan teknologi pengkomputeran dalam bidang pendidikan dapat dibahagiakan kepada tiga bahagian iaitu sebagai alat pentadbiran, alat penyelidikan dan media pengajaran-pembelajaran (V. Pang. Y.K Yap Dan Y.M. Tam,1992).
Aspek teknologi dan penggunaan teknologi banyak menumpukan kepada peranan teknologi sebagai media pengajaran-pembelajaran. Aspek ini juga banyak memberi ruang kepada pelajar untuk belajar secara kendiri dan menyelesaikan masalah secara kolaboratif dan efektif. Pelajar dapat mengaplikasikan penggunaan teknologi komputer seperti power point, internet, online, website, dan sebagainya dalam membantu keberkesanan pembelajaran. Dengan adanya kemudahan ini, pelajar tidak lagi menumpukan pembelajaran kepada buku teks dan bahan yang diberikan oleh guru, sebaliknya pelajar boleh mencari bahan pembelajaran yang pelbagai dan dapat mengusai pengajaran guru secara maksima. Dengan adanya pengukuhan hasil daripada bahan yang diperolehi, pengetahuan pelajar dapat diperkukuhkan dan diperluaskan.
Kepentingan aspek lain dalam penggunaan teknologi dalam proses pembelajaran adalah menyediakan maklumat tanpa batasan melalui rangkaian Internet dan onlinedatabase, memperluaskan waktu dan ruang pembelajaran melalui aktiviti dan bahan yang sedia ada dalam internet, menyediakan sistem pembelajaran kendiri, menilai kepekaan dalam perbezaan cara pembelajaran dan menyediakan satu tingkat kemajuan dalam proses pembelajaran secara berterusan (Massy and Zemsky,1995).
Penggunaan teknologi seperti online dan internet serta website dapat memberikan pelajar satu penilaian terhadap pencapaiannya sendiri seperti website yang berkaitan dengan pendidikan contohnya http://www.tutor.com.my dan penggunaan cakera padat (CD) bagi sesetengah mata pelajaran contohnya sains, kimia, matematik dan biologi. Website dan Cakera padat ini dapat memberikan pelajar input yang lebih dan memberikan ruang waktu pelajar belajar. Ini bermakna, waktu pembelajaran pelajar dengan menggunakan teknologi tidak terhad di dalam kelas sahaja, tetapi diluar waktu proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui website pendidikan dan CD tersebut, pelajar boleh melakukan ujian ringkas bagi sesuatu topik dan keputusan hasil ujian tersebut dapat diperolehi dengan cepat. Secara tidak langsung, pelajar dapat menilai tahap pemahamannya. Jika pemahaman terhadap topik tersebut tidak memuaskan, pelajar boleh melakukan aktiviti pemulihan dan jika memuaskan, pelajar boleh melakukan aktiviti pengayaan. Jelas disini menunjukkan, penggunaan teknologi dapat memberikan ruang pembelajaran pelajar dengan meluas dan dapat dilakukan tanpa bimbingan guru tetapi dibimbing oleh sistem Komputer dan arahan daripada internet.
Dapat disimpulkan bahawa sistem pendidikan yang terbaik dapat diwujudkan dengan sokongan teknologi yang digunakan secara berkesan dan bermanfaat. Walaubagaimanapun, penggunaan teknologi amat mempengaruhi bagaimana cara pelajar melihat dan mengetahui makna apa itu belajar dan peranan daripada teknologi tersebut.
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home