- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Rabu, 25 Februari 2009

ceritera seorang sahabat 1

Assalamualaikum…

Ini bukan cerpen atau novel, ini adalah ceritera aku dengan seorang sahabat yang ingin dikongsi bersama. Ini bukan adalah buku harian aku, tetapi buku harian seorang sahabat yang selama ini bersama aku dan aku selalu menolongnya. Boleh dikatakan aku dengan dia ini adalah sahabat baik. Perkenalan kami telah hampir dua tahun pada tahun ini, dan aku berjaya megubah kehidupannya yang dahulu terlalu sosial.

Dia aku kenal dari seorang teman dan juga merupakan kawan aku masih kecil. Aku bercerita tentang dia adalah kerana aku nak bagitahu kepada kawan-kawan semua, bagaimana perasaan benci bertukar menjadi suka, dendam bertukar menjadi akrab. Mungkin telah biasa kedengaran ditelevisyen dan pawagam cerita ini. Tetapi ini adalah kenyataanya. Dan aku berjaya mengubah perspektif itu. Entah darimana semangat itu aku perolehi. Aku yang jarang menagis dan bersedih, turut merasakan perkara yang sama. Kami tidak berbual lama ketika berjumpa, perbualan aku dengan dia hanyalah berpanjangan di dalam telefon. Dari satu masalah, satu masalah yang aku ketahui tentang dirinya. Dari gaya luaran, aku memang sudah agak kehidupan dia macam mana dan aku sudah meneka apa yang sebenarnya yang ingin dia ceritakan kepada aku. Cuma kadang-kadang dia teragak-agak kerana aku adalah orang asing dan baru baginya. Tapi aku cuba yakinkan kepada dia, orang asinglah yang boleh diluahkan sepenuhnya jika dibandingkan dengan orang yang telah kita kenali. Agak janggal juga pada mulanya dia menceritakan kepada aku.

Kisahnya bermula ketika dia berada ditingkatan 4 (2003), dia cerita tentang kegiatannya bersama rakan-rakan. Aku sangat terkejut, atau aku kolot. Aku tak tahu kalau minum arak, seks dan judi itu adalah perbuatan yang biasa bagi seorang remaja. Tetapi aku tidak biasa dengan semua itu. Memang benar aku dilahirkan dikota besar johor bahru. Tetapi kelakuan dan tingkah laku aku dijaga oleh mak abah aku. Aku perlu tunjukan contoh yang baik kepada adik-adik aku yang lain. Tidaklah disini aku mengaku yang aku ini berlagak alim atau sebagainya. Tetapi itu adalah tanggungjawab aku sebagai anak dan abang. Aku mengaku aku agak kolot, dan tak sesosial kawan-kawan yang lain. Aku mengaku aku tak pernah keluar malam dan sampai lewat malam ketika zaman persekolahan. Ketika itu aku tak kenal lagi apa itu clubbing, dan sebagainya. Bila aku sudah masuk ke universiti, pelbagai orang yang aku jumpa dan aku kenal. Dan aku sendiri mengaku aku agak terikut-ikut dengan kawan-kawan. Tetapi semua itu masih boleh dikawan.

Tetapi berbalik dengan kawan ini, dia mengaku dengan aku dia telah melakukan hubungan seks dengan ramai orang, tak kira lelaki atau perempuan. Sama ada dia yang minta atau orang lain yang minta. Dengan pakej yang ada pada dirinya memang mudah untuk dia melakukan perbuatan tersebut. Arak sudah menjadi air biasa baginya. Clubbing jangan cakap, tiap-tiap malam dia pergi. Malam dia membawa kawan perempuan atau lelaki ke rumah dengan tujuan untuk melakukan hubungan seks. Aku hairan, mak bapak dia tak marah ke atau tak ambil kisah dia bawa orang kerumah dan buat benda-benada macam itu. Tapi bila aku tanya dia, dia cakap mak bapa dia tak kisah dan dia jadi semakin berani. Ketika dia berusia 17 tahun (2004), dia kenal dengan seorang perempuan yang dia sayang sangat dan menjadi teman wanitanya. Akhirnya teman wanitanya meninggalkan dia kerana dia curang. Dia sedih dan semakin teruk dengan kelakukanya. Tahun itu adalah tahun dia mengambil peperiksaan SPM.

Bukan di rumah sahaja, di sekolah juga dia sempat melakukan seks dengan pelajar lain, main judi dan merokok. Merokok aku biasa lihat di sekolah aku. Tetapi seks di sekolah sesuatu yang aku tak boleh terima. Aku sukar terima perlakukan seks di awal usia persekolahan. Maah jika aku ini kolot, tetapi memang itu yang aku cakap pada dia. Aku sukar percaya pelajar sekolah buat seks. Sejujurnya aku cakap, mula aku belajar diuniversiti baru aku faham semuanya, baru aku tahu perilaku mereka. Ternyata memang aku kolot, kadang-kadang bila aku teringat kembali, aku akan senyum seorang diri. Ahhahah... aku kene buat semua itu, kena lalui zaman remaja semula untuk aku memahami perangai pelajar dan ini untuk kebaikan aku sebagai seorang guru. Kisahnya aku akan sambung setelah solat isyak k.. aku nak mandi dan pergi surau..insyaALLAH nanti aku akan sambung. Ini untuk renungan kita semua.

Bersambung...

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky