- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Isnin, 6 Julai 2009

Kisah Benar : Memori Maisarah

Kisah Benar : Memori Maisarah

Ini adalah kisah hidup seorang kakak Maisarah (Bukan nama sebenar) yang kini berusia hampir 40-an. Aku berkenalan dengannya secara tidak sengaja disebuah kedai dan melihat keadaanya yang rundum, aku datang mendekat. Kemesraan kami mula timbul, aku memanggilnya dengan panggilan kakak, dan dia memanggil aku dengan nama adik. Tidak lama perbualan kami, akhirnya kami bertukar-tukar nombor telefon.

* * *

Setelah aku memberikan tunjuk dan pandangan, akhirnya Maisarah bersedia untuk hidup kembali. Rohnya kembali bersemangat untuk hidup setelah jasadnya kaku diam berdiri. Ini adalah kisah benar dan aku diberi kepercayaan untuk mencerita ini untuk kebaikan kita semua.

Tika ini, Maisarah telah berada disisi keluarga dan hidup bahagia. Berbeza dengan kehidupannya hampir 5 tahun lalu. Dalam masa 5 tahun itu, pelbagai perkara yang perlu diharungi Maisarah meskipun cubaan itu tidak sebesar yang disangka, tetapi ia mampu memberikan bebanan hidup hingga ke akhir hayat.

Aku menulis coretan hidupnya bukan untuk memalukannya dan bukan untuk menunjuk-nunjuk, tetapi sebagai pedoman dan nasihat kepada pembaca semua. Diharapkan kisah ini memberikan seribu satu hikmah kepada anda semua. Amin…

Tika usianya hampir mencecah 18 tahun, tika itulah kisah ini bermula, Maisarah seorang gadis biasa dan berpewatakan lembut sering mendapat pujian daripada orang lain terutamanya dalam pelajaran. Perkenalannya dengan seorang lelaki dilaman chatting telah merubah semuanya.

Dari perwatakan lembut, bertukar kepada insan yang sering memberontak dan mencari identiti yang tersimpang daripada jalannya. Dirinya berubah setelah selesai mengambil peperiksaan SPM, dan saat itulah dia mencari ruang tempat cinta yang salah. Hussien yang dikenalinya, diharapkan bisa menuai padi yang menguning tetapi akhirnya dibiarkan layu dimamah kulat.

Setelah hampir 3 bulan mengenali lelaki itu Maisarah akhirnya nekad untuk keluar daripada rumah dan mengikut Hussien yang dianggapnya sebagai cinta sejati. Keadaan Hussien yang hanya seorang penganggur juga tidak berfikir panjang, demi cinta monyetnya dan berfikiran yang tidak matang akhirnya dia membawa lari Maisarah jauh ke ibu kota.

Berbekalkan wang saku yang tidak banyak dan pakaian selama seminggu, mereka menyewa sebuah rumah di kulala lumpur. Hussien keluar mencari kerja dan ingin memulakan hidup baru bersama dengan Maisarah. Pada mulanya, aku merasakan Hussien seorang lelaki yang ‘dajjal’ yang bawa lari anak orang, tetapi setelah itu aku merasakan sangkaan aku meleset.

Hussien menjaga Maisarah seperti isterinya. Makan, minum dan pakaian semuanya dijaga walaupun bekerja sebagai operator kilang. Demi mencari pendapatan lebih, akhirnya Maisarah juga turut bekerja bersama-sama dengan Hussien. Mereka bermastautin di Kuala Lumpur ibarat sepasang suami isteri yang bebas bersekedudukan tanpa ikatan yang sah.

Ya, memang mereka sudah terlanjur. Malah, Maisarah sudah beberapa kali menggugurkan kandungannya untuk mengelakan daripada dicemuh. Akibat daripada itu, akhirnya Hussien nekad untuk menjadikan Maisarah sebagai isterinya. Memang anda semua rasa perbuatan Hussien dan Maisarah itu sudah terlambat, tetapi sedikit sebanyak mereka telah sedar dengan kesalahannya.

Dengan ikatan yang sah, dan pekerjaan yang boleh dikatakan mantap, mereka akhirnya bersedia untuk menimang cahaya mata. Haikal lahir setelah genap 1 tahun 6 bulan mereka lari daripada rumah. Ditatang Haikal dengan penuh kasih sayang, kasih sayang daripada kampung halaman mereka dilupakan. Maisarah sudah tidak mengingati asal usulnya dan tiada lagi khabarnya didengar oleh keluarganya dikampung.

Maisarah rasa terhimpit dengan perasaanya. Jiwanya kacau dan memberontak sekali lagi, tetapi kali ini ia memberikan kesedaran kepada Maisarah untuk pulang ke kampung. Dia ingin meminta restu daripada keluarganya dengan perkahwinannya dan menerima Haikal dan Hussien sebagai ahli keluarga yang baru.

Disangka panas hingga ke petang, hujan ditengah hari. Maisarah sekali diuji setelah dirinya menyesali akan kesilapanya yang selama ini dilakukannya. 2 hari sebelum mereka pulang ke kampung, Hussien meninggal dunia dalam satu kemalangan. Maisarah jadi kacau, jiwanya dikecam oleh semua keadaan. Terlalu hiba dan sedih. Ketika ini perbualan aku dengan Maisarah terhenti selama beberapa hari. Aku tidak berniat untuk meneruskan penceritaanya kerana titisan air matanya semakin menjurai. Rengekkan tangisannya itu kedengaran dari corong telefon.

Aku matikan cerita aku disitu. Aku kembali memandang ke arah bintang dilangit biru, aku yakin semua yang berlaku ada hikmahnya. Maisarah ingin bertaubat dan meminta maaf kepada Ahli keluarganya tetapi malang sekali lagi menimpa. Aku terus berfikir panjang. Hampir seminggu Maisarah tidak menghubungi aku dan meneruskan penceritaannya, namun aku hanya diam dan berdoa untuk dirinya. Semoga semuanya selamat.

Bersambung...

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky