- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Jumaat, 18 April 2008

Hobi mak aku musim ke kedua

Hobi mak aku musim ke kedua

Seperti episod yang lepas, aku telah ceritakan hobi mak aku yang suka menyanyi kan. Kali ini, aku nak ceritakan pula hobi mak aku yang lain. Biasalah orang tua..opppsss bukan tua, orang lebih veteren daripada aku, apa sangat yang boleh dia lakukan..hehehhe... mak aku sebenarnya suka sangat masak. Dalam satu hari kadang-kadang banyak lauk dia masak. Tapi time dia sakit, dia tak larat nak masak.. biasalah mak aku ada darah tinggi. Dia ni suka buat kuih, macam-macam kuih dia buat, dari kuih basah hingga ke kuih kering. Mula dari suka-suka dan niat untuk sedekah atau hadiah kuih kepada kawan-kawan dia yang melangsungkan perkahwinan anaknya, terus mendapat sambutan apabila seorang demi seorang mengatakan bahaw makanan yang dia masak sedap. Bukan sikit dia bagi, kadang-kadang satu atau dua tin. Kepuasan bagi dia apabila ada orang memuji masakan dia. Biasalah adat manusia, suka dipuji. Mak aku pun macam itu juga.



Apabila ada yang memuji kuihnya sedap, seorang demi seorang menempah kuih daripadanya untuk dibuat kuih hari raya.. ala kuih raya beli lah tu, tapi beli daripada mak aku. Kuih yang mak aku buat biasanya kuih jenis kerepek-kerepek dan kuih yang bergoreng. Antaranya kuih ros (kuih goyang), tempeyek, tumpi dan beberapa jenis lagi. Dari situ ramai yang menempah daripada mak aku, tidak kira lah sama ada untuk majlis perkahwinan atau pun untuk raya. Malah, ada juga yang menempah kuih untuk dijadikan makanan sekeluarga. Begitu kuat pengaruh kuih mak aku.

Bukan itu saja, perniagaan kecil-kecilan mak aku itu tersebar luas hingga ke luar kawasan kediaman kami (Taman Mount Austin). Ada yang menempah dari Johor Jaya, Taman Daya dan jauh lagi ada. Bukan mahal mana pun kuih yang dibuat, bagi kau terlalu murah mak aku letakkan harga. Aku rasa tak berbaloi, tapi bagi mak aku apa yang berbaloi bagi dia ialah orang suka apa yang dia buat dan suka masakannya. Itu lah sifat mak aku. Harga setin, kuih ros, tempeyek dan tumpi yang mak aku buat adalah dalam Rm. 20-Rm 25 (tidak termasuk harga tin). kalau tak ada tin, akan dikenakan bayaran sebanyak Rm5. Maknanya, kalau nak lagi murah, kena bawa tin sendiri lah. Sendiri mahu ingat. Murah sangat kalau nak dibandingkan dengan harga di pasaran, aku dah buat pemerhatian, ahaks kira survey lah ni kat pasar-pasar kat JB terutamanya pasar larkin. Ya ampun mahal bangat, harga kuih ros dalam balang besar dari RM 15-RM 18. Mahal tu kalau nak dibandingkan dengan harga setin.


Aku ada cadanngkan kepada mak aku supaya meluaskan perniagaan sambilan dia ni, tapi dia cakap masih belum ada rezeki agi. Lagipun, buah kuih ni adalah sambilan dan mak aku masih bekerja di kilang. Biarlah dia kembangkan dulu perniagaan yang masih terlalu awal ini. secara tidak langsung, perniagaan kecil-kecilan ini dapat mempromosikan makanan melayu dan india (kuih ros) kepada bangsa lain. Mak aku sering kali mendapat tempahan yang banyak sewaktu musim perayaan. Tidak menentu jumpalahnya tapi yang pasti tahun lepas raya puasa dan raya india, mak aku mendapat tempahan dalam lingkungan 40-50 tin. banyak tu, kesian mak aku penat dia buat seorang diri.

Walau bagaimanapun, dia meneruskan usahanya untuk membuat kuih itu disebelah pagi. Ini kerana, mak aku akan memulakan kerjanya di sebuah kilang di desa cemerlang pada pukul 3. Aku kebetulan pada masa itu cuti raya puasa menolong mak aku, tapi bukan buat kuih. Aku Cuma tolong susun kuih ke dalam tin. nak suruh buat kuih, tak pandai aku, lain pulak jadinya. Aku ni tak reti masak..uuwaaaaaaaaaaaa.....

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky