- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Khamis, 31 Julai 2008

SYAHID

SYAHID

KETIKA helikopter kepunyaan makhluk yang dilaknat Allah swt itu terbang rendah dan memuntahkan pelurunya, Nabila sempat menyelamatkan diri lalu berlindung di tempat yang selamat. Wajahnya nampak pucat dan nafasnya termengah-mengah. Sebentar tadi pipinya nampak kemerahan kerana marah.


" Lontarkan batu ini kepada makhluk yang ganas itu!" Dia berteriak penuh semangat sambil menghulurkan batu-batu kepada kawan-kawannya.


Dan Nabila bersorak setiap kali batu-batu itu mengena sasarannya. Walaupun dia tahu batu-batu itu tidak memberi bekas kepada tentera yang dilatih untuk membunuh itu namun cukup menggembirakan hatinya. Sekurangnya dunia tahu anak-anak muda palestin sanggup menentang rejim ganas itu walau hanya bersenjatakan batu dan kayu. Namun apabila helikopter tempur dan kereta perisai lapis baja digunakan untuk menentang serangan batu-batu maka mereka terpaksa lari menyelamatkan diri.


" Kenapa muka kau pucat, Nabila?. Adakah kau takut mati?" tanya Qasim, anak muda yang disuruhnya melontar batu ke arah musuh sebentar tadi.
" Aku tidak takut dengan kematian cuma belum bersedia untuk mati. Semoga Allah tangguhkan dulu saat kematianku!"
" Sebaiknya jangan tunjukkan bahawa engkau takut kerana itu boleh merlunturkan semangat kawan-kawan kita."
" Aku bersumpah bahawa aku tak takut mati. Cuma belum mahu mati di saat ini."
" Kalau dah sampai ajal kita akan mati juga. Samaada kita mahu atau tidak mahu kematian pasti datang tidak cepat sesaat dan tidak lambat sesaat."
" Aku berdoa jangan mati di sini."
" Habis tu kamu nak mati dimana?"
" Kau akan tahu nanti."
" Aku tak faham."


Nabila merenung wajah Qasim lalu berkata
" Aku tidak akan biarkan mereka membunuh kita sesuka hati. Hari pembalasan kepada anjing-anjing laknat itu pasti akan tiba."
Bagi Nabila, askar-askar Israil yang tidak bertimbang rasa yang menyebabkan darah anak-anak muda Pelastin tumpah ke bumi itu ibarat anjing-anjing liar yang mesti dihapuskan.


Kerana itu Nabila mengumpulkan anak-anak muda yang sebaya dengannya. Mereka bertemu di satu tempat rahsia yang cuma diketahui oleh mereka sahaja. Ada lima puluh orang pemuda dan pemudi yang menyahut seruan Nabila. Mereka berkumpul dan duduk bersila mengadap Nabila.


"Anjing-anjing liar yang dilaknat Allah itu telah merampas tanah air kita. Mereka membunuh saudara mara kita dan bersikap kejam terhadap bangsa kita. Mereka lakukan itu sejak lebih lima puluh tahun yang lalu. Akibatnya, ramai diantara kita yang kehilangan Ayah, Ibu, adik, abang atau mereka yang kita sayang. Mungkin hari ini esok ataupun lusa, giliran kita pula akan menjadi mangsa. Adakah kita hendak berdiam diri dan menunggu sahaja anjing-anjing liar itu membuat sesuka hatinya terhadap kita?."


Ketika mengucapkan kata-kata itu, api kemarahan keluar dari mata Nabila. Dia begitu bersemangat menuturkan kata-katanya.


" Lima puluh tahun lebih tanah air kita dijajah. Selama itu pula bangsa kita dizalimi. Setiap hari ada saja darah tumpah ke bumi dan nyawa melayang disebabkan angkar anjing-anjing liar itu. Masyarakat dunia berdiam diri. Bangsa kita juga berdiam diri.Apakah kita juga mesti berdiam diri?"
" Tidak…Tidak…Tidak," teriak mereka dengan penuh semangat. "Kita akan terus lakukan intifadah. Kita akan terus membaling batu ke arah mereka."
" Senjata Kita cuma batu sedangkan mereka melancarkan peluru berpandu," balas Nabila.
" Itu sahaja senjata milik kita. Negara-negara jiran menutup pintu sempadannya dengan kita," sahut Qasim anak muda paling berani diantara mereka.
" sebenarnya kita ada satu senjata yang paling mereka geruni," balas Nabila.
" Apa dia?"
" Kamu akan tahu nanti…"
Alur sinar matahari yang berwajah suram sudah pun luput di ufuk barat. Cahaya merah di kaki langit yang merenungi bukit-bukit pasir sudah mula ditelan kegelapan. Malam itu tiada berbulan. Bintang-bintang berkilauan di dada langit. Qasim menunggu kedatangan Nabila dengan hati yang berdebar-debar.
" Aku ingin mengucapkan selamat tinggal. Dan pertemuan ini adalah yang terakhir," kata Nabila seakan meninggalkan wasiat.
" Apa maksudmu, Nabilaku?"
" Aku akan pergi jauh untuk bertemu ayah, adik lelaki dan saudara kita yang telah syahid."
" Kau dah gila Nabila…"
" Ini adalah kemahuanku. Samaada kau setuju atau tidak terserah. Aku tetap dengan keputusanku kerana pintu syahid sudah terbuka untukku."


Qasim tahu Nabila bukanlah wanita penakut yang cuma layak untuk di dapur. Kematian mereka yang dikasihinya menjadikan dia seorang wanita pemberani.
Semangatnya seperti warna-warna kelemayar matahari yang membakar debu-debu padang pasir yang bertebaran di serata gurun.


Dia rindukan syahid. Baginya mati syahid mempertahankan bumi tercinta serta melawan bangsa yang dilaknak Allah itu adalah setinggi kemuliaan yang tidak ada tolok bandingan.
Demi mengejar impiannya dia sanggup menamatkan pengajiannya di universiti. Demi mengejar janji Allah dia sanggup menamatkan masa remajanya untuk sebuah keyakinan. Dia rela mempertaruhkan nyawa di usia remajanya demi tanah air yang tercinta.


Dia berdoa serta berharap dan hatinya tidak pernah terlepas dengan kalimah zikir. Dengan penuh keyakinan dia melangkahkan kakinya menuju ke sebuah perhentian bas di pekan Haifa.
Allah Maha Berkuasa melindungi hamba pilihan_NYA yang dalam perjalanan ke syuarga Firdaus. Kehadirannya seolah tidak disedari oleh berpuluh anggota keselamatan yang ditugaskan di tempat itu. Mereka mengetatkan kawalan kerana ada maklumat akan berlakunya serangan berani mati oleh pejuang Palestin.


Dia begitu yakin perjuangannya dibantu oleh Allah swt. Tanpa bantuanNYA dia tidak akan berjaya. Keharuman Syurga Firdaus seolah telah dapat dihidunya. Dia semakin tidak sabar untuk menuju ke matlamatnya. Dia teringat kata-kata ibunya.
"Wahai, anakku. Sampaikan salamku kepada Rasullullah saw, sahabat-sahabat Baginda Abu Bakar, Omar, Usman dan Ali."
" Insyaallah Ummi, doakan pemergian saya dan redakan perjuangan saya."
" Pergilah nak. Kasih sayang seorang ibu tidak dapat menahan keinginan syahid seorang anak. Ibu maafkan kesalahan kamu. Ibu halalkan air susu yang kau minum. Ibu doakan semoga kau akan berjaya."


Penyamarannya berjaya mengelirukan pihak musuh. Kini dia berjaya menaiki sebuah bas persiaran tanpa dicurigai oleh pegawai keselamatan. Oh Tuhan, betapa berkuasanya Engkau melindungi hambaNya yang ingin menuju ke Syurga.
Dia terbayang wajah ayah dan adik lelakinya yang di tembak oleh tentera Yahudi. Dia terbayang rumahnya runtuh menyembah bumi di rempuh oleh bolduzer rejim ganas itu. Dia terbayang wajah kawan-kawannya yang ditangkap dan dibunuh oleh anjing-anjing yang dilaknat Allah itu.


Dia sedar masih ada yang salah anggap terhadap tindakannya itu. Malah ada yang menuduh pejuang berani mati sebagai membunuh diri bukan syahid. Sedangkan Orang yang bunuh diri itu membunuh dirinya untuk kepentingan pribadi. Pejuang seperti dirinya mempersembahkan nyawanya demi untuk agama dan tanah airnya. Orang yang bunuh diri itu adalah orang yang kecewa dengan ketentuan Allah, sedangkan pejuang seperti dirinya mengharapkan rahmat daripada Allah SWT.


Dia terpaksa membunuh musuh Allah dan musuh bangsanya dengan senjata dan cara terbaru kerana itu sahaja yang mampu mereka lakukan. Dia bertindak ke atas mereka yang telah merampas tanah airnya, menzalimi saudara maranya, merampas hak-hak mereka dan memusnah masa depan bangsanyaa.


Dia teringat Firman Allah swt yang bermaksud "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya karena mencari keridhaan Allah."


Bas yang dinaikinya berjalan laju menuju ke pusat bandar. Dia tahu kesemua 39 penumpang bas itu terdiri dari orang Yahudi. Mereka menjadi sasaran kerana merekalah yang menjadi pendatang haram yang menduduki tanah rakyat Palestin. Setiap orang awam Israil juga telah dilatih menjadi tentera dan mereka sentiasa membantu tentera Yahudi itu mengganas.

s
Nabila tersenyum.Keharuman darah syahid mula terasa. Terbayang di matanya pintu syurga telah pun terbuka untuk dimasukinya. Dia yakin sungguh dengan janji Allah. Nabila mengucap kalimah Lailahailallah lalu menekan fius bahan peledak yang terikat di badannya. Berita syahidnya Nabila di sambut dengan tangisan gembira oleh ibu dan kawan-kawannya.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky