- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Khamis, 26 Februari 2009

ceritera seorang sahabat 2

Kembali lagi...


Maaf lambat tulis sambunganya.. tadi ada ceramah disurau..lepas tu ada kerja sikit edit asgmnt esok nak hantar. aku sambung semula ceritera seorang sahabat ini. setelah dia masuk alam remaja dan menjejakan kaki di sebuah kolej di utara tanah air, dia mula semakin kuat bersosial. kelakuannya seolah-olah sudah menjadi kebiasaan kawan-kawannya. tiada satu pun kawannya yang cuba menasihatinya. kehidupanya yang penuh dengan hawa nafsu membuatkan dia semakin jauh dari landasan yang sebenar. pertama kali aku kenal dengan dia, aku rasakan dia macam orang lain juga. peramah, periang dan baik.

itu persepsi pertama aku ketika berjumpa dengan dia. di awal perkenalan, kami memang tak banya cakap kerana aku kalau dengan orang tak kenal kadang-kadang kala jadi pendiam dan lebih kepada peramahnya. tapi bila jumpa dia aku terus jadi dia, sebab aku takut kalau gejala sosialnya menjangkiti aku. ternyata tanggapan aku terhadap dia salah, dia sebenarnya memerlukan seorang teman dan tempat dia meluahkan masalah dan semangat.

dia utarakan masalahnya melalu telefon dan bercakap mengenai kisah-kisah lalunya sehingga ada ketika dia menitiskan air matanya. aku seolah-olah terpaku, betul ke dia insan yang aku jumpa, macho dan bergaya menangis kerana masa silam yang pernah dia alami. dia ingin berubah dan tiada siapa yang memandu dia. tetapi kenapa dia pilih aku untuk memandu dia untuk berubah. aku tidak sempurna atau sehabat mana pun, tetapi sebagai seorang kawan dan manusia aku akan berusaha dengan segala kudrat aku untuk menolong dia.

alhamdulilah, sekarang dia dah berkerja (2009), dan dengan pertolongan aku dia dah berubah. ia sudah tidak melalukan aktiviti yang tidak bermaruah itu. aku bukan nak meninggi diri, tapi bagi aku..aku memang layak untuk berbangga dengan diri aku kerana aku telah merubah dia ke jalan yang benar. aku bersyukur sangat-sangat kepada tuhan kerana memberikan aku semangat untuk mengubah dia. hanya tuhan yang tahu, mula-mula dia hendak berubah. biasalah nafsu manusia tidak boleh di kawal. beberapa kali dia terlanjur dan sebelum dia berubah sepenuhnya. itu adalah dugaan sebagai seorang sahabat. memang sukar untuk mengubah sepenuhnya, tetapi aku yakin dengan dia yang dia akan menjadi lelaki bermoral. telah terbukti sekrang. setelah hampir 2 tahun aku berkenalan dengan dia dan berusaha mnegubah dia, akhirnya tercapai semuanya.

sekali lagi, aku bukan untuk membangga diri atau sebagainya..aku cuma nak kongsi cerita ini kepada kawan-kawan semua. jika kita ada kawan yang memerlukan pertolongan seperti kawan aku ini, tidak salah kita menolongnya. ya aku tahu, walaupun aku atau orang yang hendak menolong tidak sempurna dan tidak baik, tetapi kita perlu melakukan sesuatu daripada mendiam diri dan hanya melihat. itu adalah tanggungjawab kita. aku gembira kerana aku berjaya mengubahnya walaupun sekarang ini masih dalam proses perubahan.

sekarang, aku masih lagi memantau perlakuan dia. dia tak kisah kalau aku marah atau maki dia ketika dia buat salah. itu adalah salah satu terapi aku kepada dia. tiap kalau aku akan bertanyakan kepada dia sama ada dia solat atau tidak dan sebagainya. aku harap, dengan cerita ini kawan-kawan semua dapat mengambil kebaikannya. terima kasih kerana membaca. tidak salah mencuba mengubah kehidupan seseorang menjadi lebih baik..

salam...

1 Comments:

  • urm..
    i could not agreed more than saying u do become a good friend by taking care of ur friend.

    zhu pun penah ade kawan camtu..asrul bayangkan kawan zhu tu perempuan and dah 3times done abortion..
    these peoples, they just lost in their world,we have to understand them before we taking them out from their world..no need to give them a preach cz they hate it..but listened to their heart saying and try to cool them..

    btw, congrats for what u have done..

    -regards,zhu-

    By Blogger Zhuhainie Zull Kafli, at 28 Februari 2009 pada 11:22 PTG  

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky