- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Jumaat, 11 September 2009

Filem : Momok The Movie

Salam sejahtera semuanya...

Hari ini telah genap kita berpuasa selama 21 hari dan hari ini aku dengan dayat pergi ke syarikat galaksi seni yang menerbitkan filem momok the movie yang bakal ditayangkan pada 1 syawal ini. aku temankan dia ambil hadiah kerana dia menang dalam peraduan yan telah dianjurkan oleh galaksi seni.

kita semua membesar dengan cerita-cerita momok, dari kisah-kisah hantu yang dipercayai oleh masyarakat melayu yang membawa kita ke alam ghaib dan menyeramkan. aku sendiri merasakannya sewaktu masa sekolah dahulu, aku dan adik beradik aku yang lain suka menonton cerita momok kerana jalan ceritanya yang berkualiti dan hasilnya yang memuaskan. bukanlah untuk memuji atau mengambil hati, tetapi cerita memok sudah ada namanya dalam hati mayarakat melayu seperti kita. au sedar, kita semua membesar dengan cerita-cerita momok yng sedikit masa dahulu panas diperkatakan.

bagi aku tidak kiralah siapa pelakonnya, yang penting adalah kepuasan penonton setelah selesai menonton dan berbaloi duit yang dibelanjakan. apalah kiranya kita mengaggungkn filem luar jika filem kita sendiri diabaikan. filem melayu sekarang sudah sama tarafnya dengan filem luar walaupun filem kita tidak menggunakan effec yang banyk berbaning dengan film barat tetapi jalan crita filem mlayu apa kurang hebatnya. kalau bukan kita yang sokong siapa lagi. aku boleh samakan kegemilangan momok suatu ketika dahulu dengan filem horro lakonan suzzana yang terkenal dengan watak sundelbolong.

akhirnya cerita momok tidak terkubur seperti filem sundelbolong. m. jamil bangkit setelah hampir 15 tahun tidak membuat filem. karya ciptaannya banyak membekas dalam diri setiap penonton. itulah mesej yang cuba disampaikan oleh m.jamil.

aku mengagumi karya khabir batia, suhaimi baba, allahyarhamah yasmin ahmad dan m.jamil kerana mutu kesampaian yang ingin dipaparkan. khbir batia lebih kepada visual effect yang jelas dan jalan cerita yang santai, suhaimi baba memaparkan jalan cerita kemelayuan dan unsur-unsur kesenian, allahyarhamah yasmin ahmad pula memaparkan unsur bangsa yang pelbagai dan sifat kesatuan malaysia, manakala m.jamil pula seringkali menghidangkan kita dengan konsep yang berlainan yang sungguh luar biasa. konsep mistik dan hantu membawa kita ke dunia khayalan mistik yang sebenar. kolksi cerita momok versi vcd telah menjadi sebati dlam kehidupan anak muda zamn sekarang.

setelah cerita momok mula lenyap dan samar kedengaran beritanya, m.jamil kembali menghantui kita, kali ini di pawagam pula. apa yang pssti, kepuasan menonton filem itu sudah cukup memberikan gambaran yang sama sewaktu mennton mom0k versi vcd. mrilh kita ke panggung berhmpiran meyaksikan aura daripada filem ini. yang baik jadikan iktibar dan yang jahat jauh-jauhkan lah...

sokonglah filem malaysia... wasalam

momok the movie blogspot

momok the movie web site

momok the movie facebook

4 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky