- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Sabtu, 10 Mei 2008

SELAMAT HARI IBU

salam semuanya..
dikesempatan ini aku nak ucapkan selamat hari ibu kepada,
SURILAH BT SURADI. pengorbananmu terlalu bermakna dan bererti dalam
hidup kami adik beradik. abang, abah, along, adik, dan acik sayang mak
sangat-sangat. bukan senang mak nak jaga anak-anak yang masih kecildan nakal-nakal macam kita orang ini. aku teringat lagi, mak aku penah citekan semasa dia mengandungkan aku
dengan adik aku. bayangkan seorang ibu mengandungkan anak kembar mesti bebannya 2 kali gandakan. ermm itulah yang dihadapi mak aku semasa aku dan adik aku belum dilahirkan. dengan kebesaran ALLAH swt, akhirnya lahir 2 pasang bayi comel lagi cute..ahakas.. perasan aku ni.


sempena hari ibu nie, aku nak ceritakan pengorbanan ibu aku. sebelum aku dilahirkan macam2 dugaan yang dihadapi oleh ibu aku. apa tidaknya kisahn ya ibu aku mengandung anak kembar kerana semasa dia hamil, dia terjumpa pisang kembar dan memakannya. mak dan bapak aku memang tak tahu kami ni kembar. pergi cek kat doktor masih itu doktor cakap bayi anda sihat2 jew. sikit pon tak cakap pasal kembar ni. so, mak bapak aku buat bodoh je lah..ahaks.. aku dengan adik aku yg masih tu dalam perut pon buat bodoh jew lah..ahaks memandai jew.. mana aku leh cakap lagi. aku masih dalam perut lor.. bru 2 bulan..ahaks

selepas itu mak aku jarang pergi klinik sebab arwah nenek aku suruh p berubat tradisional. dia dulu caya sangat dengan bidan2 ni..ahaks.. so mak dan bapak aku pon tak tawlah yang kita orang ni kembar. bidan tu pon tak cakap apa gak.. ermmm entahlah bila lah derang nak taw yang aku ni kembar.. mak.. abah kita orang kemabr lah..ahuhuhu.. [ye ye jew.. mana lah aku taw aku ckp apa? aite lom pandai ckp lor.]

so, mak aku pon mengandungkan aku sehingga pada satu hari, ada arwah atok sedara aku ckp lah. lah [singkatan dari nama mak aku] "perut ko nape besar sangat. baru 5 bulan, tapi mcm nk bersalin jew" "entah lah wak, agaknya baby pon besar kot"
wawawa... kalau aku dgr masa tu mesti aku tergelak..ahaks.. apa2 je lah.. mak aku cakap nk duduk, berjalan semuanya susah. sampai bengkak2 kaki tu. kesian mak aku.. sedih la.. aku nk nangis la.. ermmm.. aku tak sangup tengok pengorbanan mak aku dalam usahanya mengandungkan aku dengan adik aku. [smbil kesat air mata]

ok ok.. aku dh ok dah..ermm oh ye. semasa mak aku mengandungkan aku, ada seekor ular hitam entah ular apa tah.. nak masuk umah aku melalui satu lubang di dalam tandas. ular itu hitam gak. tapi nasib baik bapak aku nampak dan pukul ular itu smpai mati.

menurut kepercayaan masa tu, jika isi rumah sedang mengandung.. kalau ular hitam nk masuk mana2 lubang dalam rumah dan membunuhnya, ini bermakna ada satu malapetaka akan muncul berkemungkinan kandungan itu akan gugur..... dh terpaksa bapak aku bunuh ular tu. lagi pon demi keselamatan mak dan kakak akulah masa tu. esoknya mak aku rasa sakit perut sanagt. bukan nk yak lor..huuhuh.. dia rasa macam ada sesuatu yang menekan kat perutnya. mak aku pon p jumpa nenek dengan ditemani oleh abah aku. pastu nenek suruh mak aku urut.

dia urut dari kaki hingga perut. tak silap masa tu kandungan berusia 6 bulan lebih. bidan lah masa tu yang urutkan. maybe kawan arwah nenek aku ko.. member kamcing katakan....ahaks..siap p race2 sama2..ahaks buat drif tajam tu.. lawak je lah.. dh buang tebiat apa..ahaks

masa dia urut tu.. bidan dapat rasakan pergerakan bayi dalam perut. so bidan memang taw mak aku mengandung. tapi bila dia pergi satu sisi lagi ada gerakan. kiri ada satu kanan ada satu. so, masa tu bidan kompius. dia tanya mak aku, "lah, ko mengandung anak kembar ek" "tok biar tol, doktor tak cakap apa pon" huhuh..lebih kurang mcm tu la. mak aku memang binggung..huhuhu... bila bidan cek lagi, memang dia agak kembar...huhu.. aku dengan adik aku dalam perut pon bersorak..hoorreeyyy...mereka dah taw dik kita kembar..ahaks..apa2 je lah

ermmm... bapak aku xpuas hati. dia trus bawa mak aku p jumpa doktor. dan akhirnya memang doktor pastikan aku dengan adik aku kembar..huhuh..memang seronok giler. aku pon sama gak..ahaks.. bapak aku kalau kembar dia dah dapat agak, sebab keturunan bapak aku adalah kembar. atok aku ada kembar, pakcik aku pon sama. dan bru thun lepas aku dapat anak buat kembar.ahask..semuanya kembar lelaki.

tak silap aku, masuk 7 bulan lebih. mak aku mengalami pendarahan yang teruk. darah keluar dari tempat bayi dilahirkan tu. aku tak taw nk panggil apa la.. ermm.. mak aku risau dan bapak aku pon sama. jiran2 cakap masa tu, mak aku keguguran.. memang banyak gila darah kuar. bidan datang dan ckp bayi dalam kandungan dah mati dan perlu dibuang. bab ni aku lupa skit.. tapi kau cite gak k..ahaks...

bidan ckp bayi dalam rahim dah meninggal dan perlu dibuang. biasalah dulu2 kan. bila saat nk buang bayi yang dh besar tu, bapak aku tak puas hati lagi. dia terus hantar mak aku ke hospital. darah masih keluar lagi. pastu doktor cakap darah keluar memang banyak. bayi tak meninggal dan masih bernyawa lagi dan kelahiran tidak boleh dilakukan pada masa tu. sebab baru 7 bulan dan bukaan rahim (tol ke rahim ek) ermm.. xleh buka.. kalau operasi bahaya kepada bayi.. kandungan itu masih lagi hidup.

selepas tu mak aku kandungkan aku dengan adik seperti biasa. sehingga genap usia kandungan mak aku 9 bulan 10 hari. masa di tunggu2 untuk melahirkan telah tiba. mak aku cakap perut dia besar gedabak..ahaks. sampai kan, bila bangun nak tengok kaki kon susah sebab ada perut yg membuyut. huhuhu... aku leh bayangkan besar perut mak aku sebesar 2 bola keranjang. memang besar sanagt. bila dah tiba tarikh untuk dilahirkan. mak aku di masukkan di hospital. bila dh cukup masa, mak aku masih lagi tak bersalin-salin. selama 2 minggu dan akirnya mak aku di bawa balik kerumah dlaam kandungannya 9 bulan 3 minggu.

selang beberapa minggu, masih tidak mengandung lagi. kalau korang nak tahu berapa kandungan usia mak aku bila dia melahirkan aku???? huhuhu..k lah aku bagi taw. mak aku melahirkan aku dalam usia kandungannya 11 bulan tepat. bayangkan dah lah mak aku kandungkan anak kembar. ni 11 bulan pulak tu...

memang besar pengorbanan seorang ibu. bagi aku mak adalah insan yang paling mulai sepanjang hidup kita. selagi kita ada mak, kita perlu menyaynagi dia. xsalah kalau lelaki menangis, kerana ibu bapa. pada zaman sekarang banyak anak2 terutamanya lelaki malu untuk mencium dan memeluk ibu mereka. tapi aku tak peduli, walau apa org nk ckp, aku ni anak ibu lah, manja la.. apa ke.. yg ptg aku syg mak aku sngt2.. memang aku anak dia.. so what..ahaks...huuhuhuh..alamak teremosi bila teringat sornag kawan yang sengal.

mak, ibu, mama, umi, ma, mom atau sebagainya panggilan kita terhadap kita. dia adalah orang yang sama. sayangi ibu kita selagi mereka masih hidup lagi. kepada yang telah pergi, sedekahkan al-fatiha kepada mereka ya.. jangan sedih2 jika anda telah kehilang ibu. tapi percayalah kasih seorang itu tak akan luput meski pon dia telah pergi jauh. marilah kita sedekahkan al-fatiha kepada semua mak-mak kita yang telah membesarkan dan melakukan banyak pengorbanan kepada diri kita sama ada masih hidup atau pun yang telah meningga dunia. AL-FATIHAH

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky