- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Sabtu, 3 Mei 2008

tentang cinta

Aku banyak menerima cerita masalah mereka yang bercinta dan sering kali aku menjadi orang tengah untuk pasanagan bercinta namun akhirnya perintaan mereka terputus disebabkan banyak faktor. Oleh itu aku ingin berkongsi dengan rakan-rakan semua faktor terputusnya hubungan percintaan. Namun ada yang bersetuju dengan pendapat aku ini dan ada juga tidak bersetuju. Namun harapan aku adalah apa kiranya kita mengambil iktibar dari kisah-kisah sebelum ini sebelum ianya berkalu dan berbuah dua kali. Ini adalah episod pertama.

1) Cinta jarak jauh
2) Anggap pasangan sahabat
3) Cinta bertepuk sebelah tangan

Aku bila dengar sesuatu lagu akan kau dengar untuk seronok-seronok saja. Tapi bila aku dengar dengan teliti lirik lagu itu, ia seakan-akan memberikan satu masej yang mendalam. Ini secara tidak langsung menarik perhatian aku untuk menulis ulasan berkaitan dengan lagu yang aku dengar. Kali ini aku ”tergali” dalam lirik lagu atas nama cinta oleh rossa. Bagi aku lagu ini memberikan erti yang mendalam diri aku dan diri korang semua. Lagu ini memberikan erti cinta yang sejati dimana pasangan ini sangup menanggung derita semata-mata ingin mendapatkan semula cintanya.

Atas Nama Cinta
by Rossa

Aku wanita yang punya cinta di hati Dan dirimu dan dirinya dalam hidupku Mengapa terlambat cintamu telah termiliki Sedang diriku dengan dia tak begitu cinta

Mengapa yang lain bisa
Mendua dengan mudahnya
Namun kita terbelenggu
Dalam ikatan tanpa cinta
Atas nama cinta
Hati ini tak mungkin terbagi
Sampai nanti bila aku mati
Cinta ini hanya untuk engkau
Atas nama cinta
Kurelakan jalanku merana
Asal engkau akhirnya denganku
Kubersumpah atas nama cinta


1) Percintaan yang jauh

Percintaan jarak jauh juga mungkin menyebabkan pasangan main kayu tiga. Tetapi ikatan cinta lagi kukuh dan kuat Cuma tiada kesetian dalam diri masing-masing. Aku menerangkan maksud lirik lagu rossa iaitu mengapa yang lain bisa, mendua dengan mudahnya, ini membawa maksud pasangan tidak setia dengan pasangan masing-masing tetapi pada masa yang sama masih setia pada cintanya. namun cinta yang ada padanya ketika itu adalah mainan semata-mata. Ini adalah lumrah, jika seseorang menyatakan dia masih lagi solo, maka dia memang solo pada waktu itu tetapi tidak pada waktu sebelum itu. Solo ini bermaksud dia tidak terikat dengan cinta jarak dekat tetapi terikat dengan cinta jarak jauh melalui Telefon Bimbit. Setiap pasangan mesti ingin menjaga hati pasangan masing-masing dengan terpaksa menipu.

Cinta jenis ini tidak akan bertahan lama jika pasangan yang mengaku solo ini tidak mengambil langkah yang bijak dengan memutuskan hubugan dengan kecurangannya. Timbul seribu tanda tanya kepada pasagannya (yang berada jauh), mengapa pasangan itu berubah. Jadi langkah bijak, teruskan cinta lama dengan memberikan kesetian kepadanya. Percaya antara satu sama lain adalah asas percintaan. Itu yang penting.

2) Anggap pasangan sahabat

Ini adalah lumrah, namun ada juga masih setia dengan cintanya. tidak dinafikan bahawa masih ada lagi wujud cinta sejati seperti yang diceritakan dipawagam. Tetapi berapa? Jujur aku katakan, aku tak percaya dengan cinta sejati, tetapi sahabat sejati aku percaya. Aku dengan pasangan aku tak menganggap sebagai pasanagan yang sedang bercinta, tetapi kami menganggap kawan sejati dan sanggup meluahkan segala masalah antara satu sama lain. Aku telah meluahkan perasaan aku kepadanya dan dia menerimanya tetapi aku meminta dia menganggap aku sebagai sahabat dia yang teristimewa. Kami mencintai atara satu sama lain. Tetapi dengan ikatan sahabat sejati dalam percintaan, akan menjamin hubungan itu. Ada sesetengah pendapat menyatakan jangan memberi cinta seratu peratus, jika kecewa hilang semangat dan semuanya. Kata-kata ini ada betulnya, sebab itulah ada peptah menyatakan bercinta biar berpada-pada kelak binasa badan. Sebab itu jugalah penting bagi kita menganggap cinta kita itu adalah sahabat.

Setakat sayang, honey, abang atau sebagainya boleh juga digunakan sebagai panggilan mersa dan merapatkan hubungan tetapi jangan terlalu melebih-lebih. Atau adakah ini yang anda lakukan kepada rakan atau sahabat sejati anda. Laukan pasangan anda seperti anda melayan sahabat sejati anda. insyaAllah hubungan ini akan berjaya. Aku mengambil contoh kawan aku yang telah berumah tangga dengan kawan aku lagi sorang. Mereka dah kenal sejak tingkatan 2, kita orang satu kelas. Lepas tu aku dapat tahu dia dah kawin. Aku minta petua, ini lah dia katakan kepada aku ’anggap pasangan kau sebagai sahabat sejati. Dia lah kawan, sahabat dan dialah cinta kau’

3) cinta bertepuk sebelah tangan

Begitu dengan lirik lagu ini, setiap satunya ada maksudnya tersendiri. Jika seseorang mencintai orang lain, tetapi orang itu tidak mencintainya maka pergilah jangan memberi harapan. Tidak kira lelaki atau perempuan, jika diberi harapan mereka akan suka dan seterusnya akan mempermainkan seseorang. Perasaan cinta sebenarnya dalam situasi ini tidak wujud kerana dalam keadaan terpaksa. Cara terbaik adalah endahkan mereka yang kamu cintai. Buat hal sendiri dan sibukan diri kamu supaya ingatan tentang dirinya akan terhapus. Perkara ini adalah perkara biasa dilakukan dan sering menjadi kerisauan bagi mereka.

Jangan terlalu berharap dalam percintaan tetapi langkah terbaik adalah cari cara bagaimana untuk mengekalkan hubugan itu. Ini adalah langkah terbaik. Cinta boleh dicari tetapi jangan terlalu berharap. Itu adalah langkah terbaik. Tuhan mencipta setia manusia berpasang-pasangan.




olah ASRUL

1 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky