- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Rabu, 23 April 2008

exam dan tips

exam memang penat, bayangkan saya ada paper 3 hari berturut-turut semunaya pagi. penat sangat, otak saya dah beberapa kali migrain. tak baca nanti tak tenang pula. kene baca juga lah. huhuh.. kata orang bila 'time-time' exam, kita akan cepat penat, lapar, mengantuk dan jadi makin pemalas. mana taknya semua tenaga kita digunakan untuk memahami dan meghafal. otak yang kekurangan oksigen akan menyebabkan sistem perjalanan darah terganggu dan seterusnya menyebabkan migrain atau sakit kepala.

pernah terjadi penyakit kepala sebelah x?
jangan tek percaya jika diteliti dan diingat-ingat kita pernah mengalami sakit kepala sebelah disebabkan penggunaan aspek tertentu dan diberikan penekanan yang lebih. skit kepala sebelah selalunya terjadi ketika kita menghadapi peperiksaan. menurut teori otak Roger Sperry (1981) menyatakan hemisfera otak manusia terbahagi kepada dua iaitu hemisfera otak kanan (HOKA) dan hemisfera otak kiri (HOKI). proses menghafal dan mengingat lebih tertumpu menggunakan hemoisfera otak kiri kerana otak kiri adalah tempat semua perkara yang melibatkan logik, matematik dan sains serta semua yang melibatkan pembelajaran yang bersifat objektif.



menurut Roger Sperry lagi, hemisfera otak kanan lebih menumpukan perkara yang melibatkan perkara-perkara yang kreatif seperti melukis, mecipta sesuatu dan berunsurkan subjektif. oleh itu, pengajaran dan pembelajaran lebih menumpukan kepada HOKI dan seterusnya akan mengakibatkan kita sakit kepala sebelah. penumpuan yang lebih kepada sebelah bahagian otak seterusnya akan menyebabkan seseorang mengalami tahap pemahaman dan penghafalan yang tepu dan terhad jika proses pemahaman, mengingat dan penghafalan dilakukan dengan berterusan tanpa berhenti untuk berehat.

oleh itu, selain menjaga pemakanan sebelum menghadapi peperiksaan, penjagaan organ dalam juga penting untuk membolehkan seseorang itu sihat mental dan lebih bersedia sebelum memasuki dewan peperiksaan. oleh itu, pembelajaran memerlukan rehat yang cukup bbukan untuk badan tetapi untuk otak juga. selamat mengamalkannya.

tips peperiksaan daripada ASRUL...

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky