- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Rabu, 23 April 2008

KEHIDUPAN ALAM REMAJA (CINTA)

Kali ini aku nak cerita pasal kehidupan dunia remaja. kata orang kehidupan dunia remaja ini adalah saat-saat manis bagi seumur hidup kita. dlaam usia remaja inilah kita dapat merasakan kebebasa, percintaan, dunia kampus dan sebagainya. pelbagai keseronokan yang kita lalui saat usia remaja ini. namun semua itu ada kebaikan dan keburukannya. saat-saat bersama rakan-rakan dan tersayang adalah saat yang amat bahagia.

bila mempersoalakan kehidupan remaja aku teringatkan sebuah lagu yang dinyanyikan Ogy Ahmad Daun dalma cerita ali setan.

Dalam kehidupan ini
Yang terindah
Melalui usia remaja
Senda gurau suka duka
Sering berganti
Meninggalkan kesan abadi

( korus )
Oh berdebar-debar hati nya
Kali pertama bertentang mata
Inilah pengalaman
Harus ditempuhi tiap insan

Kenakalan atau kesungguhan
Sukar mencari perbezaan
Betapa kau cuba melindungi
Jelas di wajah rahsia hati


Dalam lagu ini mengambarkan cerita kehidupan dunia remaja. Memang manis kehidupan yang diceritakan dalam lagu tersebut. Mungkin aku tidak menghargainya sekarang atau mungkin aku tidak menganggap dunia remaja amat menyeronokan seperti rakan-rakan lain kerana kita sedang melaluinya sekarang ini. tapi percayalah suatu hari kita sendiri akan mengenang kembali usia remaja kita seperti mana kita merindukan zaman kanak-kanak kita.

Usia remaja sering dikaitkan dengan alam percintaan. Ada cinta putus dan ada cinta yang bahagia sehingga membina mahligai bahagia. Awal mula percintaan adalah saat-saat indah yang tidak dapat dilupakan. Kita merasakan dunia ini adalah terindah dan menyenangkan. Segala perasaan ketika ini timbul dan membuatkan kita buta dan kabur. Jika cinta itu sejati baguslah tetapi jika tidak??? Fikir-fikirlah..

Perkara ini secara tidak langsung akan menyebabkan lahirnya anak haram dan pembuangan bayi. Apa yang ingin diperkatan disini adalah, percintaan ada batasnya dan hadnya. Manusia ada akal dan fikiran dan gunakanlah sebaik-baiknya. Secara lumrahnya, percintaan memang membuatkan menusia itu buta sehingga sanggup melakukan apa sahaja demi menujukkan bukti cintanya. Kamu ada otak fikirkan lah....

Ada sepekara lagi, percintaan yang akan membawa kemusnahan akan memberikan kesan sementara kepada seseorang. Dalam alam percintaan, setiap pasangan perlu saling faham memahami antara satu sama lain, dan jangan masing-masing menjadi api. Salah seorang selalunya haruslah menjadi air. Dengan cara ini, seterusnya akan menyebabkan hubungan akan kekal lama..insyaALLAH.

Percintaan yang kekal juga harus mengamalkan 3 K iaitu kejujuran, kepercayaan dan keikhlasan. Ini adalah perkara asa jadi fikir-fikirkanlah.

Sekadar renungan bersama
ASRUL

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky