- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Rabu, 4 November 2009

PIKUL ANAK KANDUNG SULUH BUDIMAN


Sekarang ini aku ibarat burung yang terbang di awangan, bebas berlari tanpa diikat, dikurung. Otak yang penat bekerja memerah segala keringat kini terhenti seketika. Aku kian lelah berbicara dan memutarkan punat skru yang ada pada kepalaku. Skrunya kian longgar, kini perlu masa untuk istirehat. Aku mula tersenyum dengan kertas yang membuatkan akal fikiranku kian ringan. Segala beban yang aku pendam, segala isi yang terpadat dan segala ilmu yang disimpan telah aku luahkan di kertas putih itu. Biar aku tersenyum walau ada sedikit keraguan, biar aku tersenyum walau ada sedikit kesilapan, apa yang pasti aku puas menghabiskan segalanya.


Mata aku sering melihat jam yang terpampang di dinding hadapan, tangan yang lancar bertinta kian lelah tidak berdaya. Sendi-sendiku kian terasa sakitnya berkerja. Namun masa harus aku kejar, satu isi harus aku luahkan tanpa ada satu yang tertinggal.


Tepat tamat waktu itu, ingin aku melompat lebih tinggi dan berteriak, MERDEKA!!! Aku telah merdeka dan merdeka. Aku telah merdeka sebenarnya. Dalam kegembiran aku, tawa dan senyum rakan-rakan, aku mula memerhati mereka semua satu persatu. Ada yang tawa, gembira, dan ada juga yang beduka. Mereka saling berpelukan antara satu sama lain, bermaafan antara satu sama lain. ada seorang sahabat mengatakan kepadaku

"Kita lepas ini dah tak jumpa lagi”



Tersentap aku seketika. Baru aku tahu, tamat sudah pengajianku di sini. Segalanya sudah berakhir, tetapi sebaik aku melangkah keluar, ia seperti mula mula berlaku. Aku telah tiba melangkah ke alam satu lagi. Aku mula sayang untuk meninggalkan UPSI. Satu tempat yang tidak akan pernah aku lupakan. Tidak akan pernah walau sedetik hilang dari ingatan. Dari UPSI aku belajar segalanya, dari seorang yang tidak mengerti erti kehidupan, aku mula tahu erti kawan, rakan dan sahabat.


Kini, aku tidak boleh menangis meninggalkan UPSI. Aku harus bangga dan bangkit, aku harus buktikan aku adalah ANAK KANDUNG SULUH BUDIMAN yang berbakti kepada bangsa dan negara. Setiap darah ilmu yang aku tuntut di UPSI akan aku curahkan kepada anak bangsaku. Terima Kasih UPSI.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky