- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Jumaat, 14 November 2008

Kisah-Kisah Nabi : Nabi Ibrahim

Kisah-Kisah Nabi : Nabi Ibrahim

Ibrahim dilahirkan di Irak (Chaldea) dari ayah seorang tukang kayu pembuat patung. Patung-patung itu kemudian dijual kepada masyarakatnya sendiri, lalu disembah. Apabila Ibrahim sudah meningkat remaja, dia melihat patung-patung yang dibuat oleh ayahnya itu kemudian disembah oleh masyarakat dan ada pula mereka memberikan rasa hormat kepada sekeping kayu yang pernah dikerjakan ayahnya itu. Rasa syak mulai timbul dalam hatinya. Kepada ayahnya ia pernah bertanya, bagaimana hasil kerajinan tangannya itu sampai disembah orang?

Kemudian Ibrahim menceritakan hal itu kepada orang lain. Ayahnyapun sangat memperhatikan tingkah-laku anaknya itu; kerana dia kuatir hal ini akan rnenghancurkan perdagangannya. Ibrahim percaya kepada apa yang difikirkannya. Dia ingin membuktikan kebenaran bahawa pendapatnya itu benar dengan alasan-alasan yang dapat diterima akal. Dia mengambil kesempatan ketika orang sedang lengah. Dia pergi menghampiri sang dewa, dan berhala itu dan kemudiannya dihancurkan, kecuali berhala yang paling besar. Setelah diketahui orang, mereka berkata kepada Ibrahim:

"Engkaukah yang melakukan itu terhadap dewa-dewa kami, hai Ibrahim?" Dia menjawab: "Tidak. Itu dilakukan oleh yang paling besar diantara mereka. Tanyakanlah kepada mereka, kalau memang mereka boleh berbicara." (Qur'an, 21: 62-63)

Ibrahim melakukan itu sesudah dia memikirkan betapa sesatnya mereka menyembah berhala, sebaliknya siapa yang seharusnya mereka sembah.

"Apabila siang berganti malam, dia melihat bintang-bintang di langit. Lalu berkata: Inilah Tuhanku. Tetapi apabila bintang itu kemudian terbenam, dia pun berkata: 'Aku tidak menyukai segala yang terbenam.' Dan setelah dilihatnya bulan terbit, dia pun berkata: 'Inilah Tuhanku.' Tetapi apabila bulan itu kemudian terbenam, dia pun berkata: 'Kalau Tuhan tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku akan jadi sesat.' Dan setelah dilihatnya matahari terbit, dia pun berkata: 'Ini Tuhanku. Ini yang lebih besar.' Tetapi apabila matahari itu juga kemudian terbenam, dia pun berkata: 'Oh kaumku. Aku lepas tangan terhadap apa yang kamu persekutukan itu. Aku mengarahkan wajahku hanya kepada yang telah menciptakan semesta langit dan bumi ini. Aku tidak termasuk mereka yang mempersekutukan Tuhan." (Qur'an 6: 76-79)

Ibrahim tidak berjaya mengajak masyarakatnya itu. Malah sebagai balasan dia dicampakkan ke dalam api. Tetapi Tuhan masih menyelamatkannya. Dia lari ke Palestin bersama isterinya Sarah. Dari Palestin mereka meneruskan perjalanan ke Mesir. Pada waktu itu Mesir di bawah kekuasaan raja-raja Amalekit (Hyksos).

Sarah adalah seorang wanita cantik. Pada waktu itu raja-raja Hyksos biasa mengambil wanita-wanita yang cantik untuk diperisterikan. Ibrahim menganggap Sarah seperti saudaranya. Dia takut dibunuh dan Sarah akan diperisterikan raja. Dan raja memang bermaksud akan memperisterikannya. Tetapi raja telah bermimpi bahwa Sarah telah bersuami. Kemudian dikembalikan kepada Ibrahim sambil memarahinya. Dia diberi beberapa hadiah di antaranya seorang hamba bernama Hajar. Oleh kerana Sarah sesudah bertahun-tahun berkahwin dengan Ibrahim belum juga mempunyai keturunan, maka sarah menyuruh Ibrahim bernikah dengan Hajar, dan tidak lama kemudian Hajar hamil dan lahirlah Ismail. Apabila Ismail besar kemudian Sarah pun hamil dan lahirlah Ishaq.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky