- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Selasa, 24 November 2009

Cerpen : Mimpi Dari Syurga


Dari kiri aku melihat satu cahaya yang terang, datang dari arah atas dan kadangkala ia menurun ke bawah. Bebola mata dan hatiku tertanya-tanya, apakah cahaya itu. Adakah ia cahaya lampu neon yang sentiasa menemani aku belajar waktu aku belajar dahulu. Adakah ia sinaran mentari yang bisa aku tatapi tiap pagi, sama seperti waktu aku bersantai di Teluk Ramunia bersama-sama rakan sedikit masa dahulu. Aku sekali lagi tertanya-tanya, bermain dengan teka-teki yang tak mungkin aku selesaikan.


Tanganku terpaku, seksa dan sakitnya. Lelehan darah mula mengalir jatuh, dari dinding hingga ke bumi. Aku kerasan dan tidak termampu melawan untuk mencabut pacakan paku itu. Aku mula menangis, tidak henti-henti. Semakin aku cuba untuk meloloskan diri, semakin sakit tangan aku dan semakin itu darah banyak mengalir. Dari cahaya lalu aku melihat satu kerlipan kunang-kunang yang indah, tidak dapat diungkapkan bertapa indahnya kelipan kunang-kunang itu. Walaupun sinaran cahaya itu telah hilang, kerlipan kunang-kunang itu mampu memberikan aku cahaya dan menyembuhkan mata yang sakit terkena silauan cahaya.


Semakin lama, semakin mendekat kunang-kunang itu menghampiriku. Aku terpegun dengan kecantikan corak cahaya yang dibentuknya. Ada kalanya corak itu seperti sayap burung yang terbang, ada kalanya ia berbentuk awan yang sangat cantik dan indah. Tatkala aku menatap keindahan itu, datang pula satu bunyi yang amat takut dan menyakitkan kepingan pendengaranku. Suara itu amat menakutkan, aku mulai khuatir jika suara itu semakin mendekat. Pekikan dan lolongan suara itu membuatkan aku binggung dan bersungguh kepala. Aku cuba memalingkan kepala ke kiri dan ke kanan, ke atas dan ke bawah. Mencari setiap celah sudut kamar itu. Dari manakah suara itu? Suara siapakah itu? Lalu aku berterik sekuat-kuat hati. Aku cuba menghentikan suara itu. Namun suara itu terus menghantuiku. Aku benar-benar ketakutan dan pengen sekali aku meloloskan diri dari kamar itu. Tapi aku tak bisa, dengan tangan yang terpaku pada dinding yang tajam, kakiku hanya terikat bertunjangkan bumi. Mana bisa aku melepaskan diri.


Full Cerpen [Mimpi Dari Syurga]

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky