- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Khamis, 7 Mei 2009

Selamat Hari Ibu yang ke 25 buat Mak dan Selamat Hari Lahir yang ke 52 buat Abah.

Selamat Hari Ibu yang ke 25 buat Mak dan Selamat Hari Lahir yang ke 52 buat Abah.


Assalamualaikum...............................

Pada 10 Mei ini genap ulang tahun hari ibu aku yang ke 25 tahun....kenapa aku ckp 25, sebab akak aku lahir pada tahun 1984, pada tahun itulah mulanya Surilah Bt Suradi bergelar sebagai seorang ibu..huhuhu...2 tahun kemudia baru lahirlah sepasang bayi yang comel dan kecik...hehehhe (Aku dengan adik aku la – Upin, Ipin). Dan enam tahun selepas itu, 1992 lahirlah seorang bayi iaitu adik bongsu aku Acik...ahhaha..mnakala tahun ini abah aku sudah menjangkau usia 52..huhuhu..dia lahir tahun merdeka...dia lahir pada 15 mei 1957

Sifat mak abah aku yg sporting dan tak kongkong memang aku suka, sempoi...selalu bagi aku support..dmak suka memasak, karaoke dan shoping (yg ni buat bapak aku pening...bukan pening nk kuar duit..tapi pening nk tgu mak aku tgk2 barang shoping..nk pilih katanya...lama plak tu,..adeyh..ahaks). kalau part karaoke..dialah ratunya..hahhaha...kalau orang len taw...mmg best suara dia..kalau mak tahu..abanglah (Aku la) orang yang paling minta dan jadi peminta pertama mak..hahhaha..abah pulak...suka apa ek..suka lepak2 kat warong...kadang2 mak aku dh naik masak dgn perangai dia..hehehhe


Mulut mak aku, biasalah sama dengan Kak ros (Along)..huhuhu...xlekang dari butir bicaranya yang penuh bisa..hahaha..suka pot pet..(kalau ada benda yg xkena la..cth soh p kedai la, apa la)hehehe...tapi apa2 pon dengan sikap mak mcm tulah membuatkan aku berjaya dan adik2 beradik lain jadi ringan tulang...

Tanpa mak, abang (Aku - Upin), along (Jaffilah – Kak Ros), acik, dan adik (Airul – Ipin) tak akan lahir kat dunia ni. Aku sungguh bersyukur kerana dikurniakan mak dan abah seperti mereka..terima kasih mak abah...kalau mak dan abah nak tahu, abg, along, adik dan acik sayang mak dan abah sangat-sangat (Aku tulis benda ni sambil nak titiskan air mata ni)... terima kasih sebab jaga kami dari kecik sampai sekarang..uuwaaaaa....kenapa mata aku berair ni...sedihnya...


Aku nak ucapkan selamat hari ibu kepada mak aku...SURILAH BT SURADI yang kini berusia 49 tahun...dan aku nak ucapkan selamat hari lahir kepada abah...JA’AFAR BIN DAUD yang kini berusia 52 (anak merdeka) pada 15 Mei ini...selamat hari ibu buat mak dan selamat hari lahir buat ayah.....


Orang kata aku lahir dari perut mak..(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak, abah bagi susu botol..hahahha

Bila lapar, yang suapkan aku.... mak abah

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak abah

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak (mama kot) abah (bah)

Bila bangun tidur, aku cari.... mak abah

Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak abah

Bila nak bermanja, aku dekati.... mak abah

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak abah

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak abah

Bila nakal, yang memarahi aku.... mak abah (hehehe...kene terok masa kecik dulu2)

Bila merajuk, yang memujukku cuma.... mak abah

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak abah

Bila takut, yang tenangkan aku.... mak abah

Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak abah

Aku selalu teringatkan .... mak abah

Bila sedih, aku mesti talipon.... mak abah

Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak abah

Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak abah

Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! " abahhhhhhhhhh!

Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak abah

Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak abah

Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak abah

Bila ada masalah, yang paling risau.... mak abah

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak abah

Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak, abah dengan aku makan jew..hahaha

kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak

Yang selalu berleter kat aku... mak abah

Yang selalu puji aku.... mak abah

Yang selalu nasihat aku.... mak abah

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk...... mak abah

Bila sedih, aku cari.... mak abah

Bila berjaya, aku ceritakan pada....mak abah

Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak (kcuali masalah cinta) abah

Bila bahagia, aku peluk erat....mak abah

Bila berduka, aku peluk erat.... emakku..abahkkuuu


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?

mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........


Kepada mereka yang telah kehilangan orang tua, marilah kita sedekahkan Al-Fatihah..semoga rohnya dicucuri rahmatNya. Amin

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....


Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.


Selamat Hari Ibu Buat Mak Dan Selamat Hari Lahir Buat Ayah..Dari Anakmu..

Abang (Asrul), Aloang (Jaffilah), Adik (Airul) dan Acik (Azim)

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky